
W tym artykule znajdziesz pytania i odpowiedzi dotyczące programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej w ramach PROW 2014-2020.
Trzy ważne sprawy:
- Artykuł jest na bieżąco aktualizowany o nowe pytania i odpowiedzi.
- Jeżeli chcesz zadać nowe pytanie zostaw komentarz;
- Jeżeli chcesz się odnieść do konkretnego pytania (poprzez komentarz), pamiętaj o podaniu jego numeru;
# 1. Czy jeśli posiadam poniżej 10% udziałów w Sp.zo.o. i jednocześnie spełniam pozostałe warunki przyznania pomocy to mogę ubiegać się o premię ?
Jeden z warunków przyznania pomocy mówi, że na dzień składania wniosku, nie możemy posiadać udziałów w innych firmach. Wynikało by z tego, że jeżeli posiadasz poniżej 10% to nie uzyskasz pomocy. W praktyce jednak, co pokazują doświadczenia z poprzednich naborów, urzędnicy nie mają jak tego zweryfikować. W internecie można sprawdzić wyłącznie udziałowców, którzy mają ponad 10% udziałów. W takiej sytuacji urzędnik będzie się opierał na Twoim oświadczeniu.
# 2. Czy inwestycję realizowaną w ramach premii rozliczam netto czy brutto ?
Tak naprawdę to zależy od Ciebie.
Jeżeli po zarejestrowaniu firmy zdecydujesz się być czynnym VATowcem (czyli będziesz rozliczał VAT) wówczas, żeby być w porządku w stosunku do Urzędu Skarbowego powinieneś rozliczyć inwestycję netto. Chodzi o to, żebyś nie osiągnął podwójnej korzyści, z jednej strony finansując całość z premii, a z drugiej odciągając dodatkowo od inwestycji jeszcze VAT.
Jeżeli natomiast nie przejdziesz na VAT, wówczas sprawa jest prosta rozliczasz tyle ile dostałeś – czyli brutto.
Bardzo często dopytujecie – A jak lepiej ? Co bardziej mi się opłaca ?
Tutaj najlepiej dokonać bardzo prostej kalkulacji. Wiadomo, że kiedy rozliczamy się na VAT to na początku otrzymujemy więcej. Dokładnie wygląda to tak:
- Samozatrudnienie – 150 tys. premii + 34,5 tys. VAT;
- Samozatrudnienie + 1 etat – 200 tys + 46 tys. VAT;
- Samozatrudnienie + 2 etaty – 250 tys + 57,5 tys. VAT;
Jednak w trakcie prowadzenia naszej działalności gospodarczej od wszystkiego co zarobimy będziemy musieli zapłacić dodatkowe 23% podatku.
Przykładowo:
- Jeżeli zarobimy rocznie 10 tys to zapłacimy od tego 1,9 tys VAT;
- Jeżeli zarobimy rocznie 50 tys to zapłacimy od tego 9,4 tys VAT;
- Jeżeli zarobimy rocznie 100 tys to zapłacimy od tego 19 tys VAT;
Teraz wystarczy, że dokonasz prostego bilansu i zestawisz ze sobą korzyści i koszty bycia na VAT pamiętając o tym, że firmę musimy prowadzić minimum 5 lat.
Oczywiście to bardzo proste zestawienie, za które pewnie każdy księgowy by mnie zjechał – bo wielu rzeczy tu nie uwzględniłem. Ale tylko w taki sposób można w prosty i szybki sposób sprawdzić czy ten VAT się opłaca.
W tym miejscu muszę jeszcze dodać, że są działalności, w których VAT będzie obowiązkowy np. doradztwo – przynajmniej nie będziesz musiał się zastanawiać jaką decyzję podjąć.
# 3. Jeżeli chciałbym skorzystać z wyższej kwoty premii tj. 200 lub 250 tys. to czy mogę zatrudnić członka rodziny (np. ojca) ?
Aby uzyskać wyższą kwotę pomocy w programie Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej, musimy zobowiązać się do utrzymania dodatkowych miejsc pracy przez okres minimum 2 lat od dnia wypłaty II raty pomocy (200 tys – 1 etat, 250 tys – 2 etaty).
Zgodnie z interpretacją ARiMR nie możemy zatrudniać osób współpracujących. Za takie osoby uważamy:
- małżonka;
- dzieci własne;
- dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione;
- rodziców
- macochę i ojczyma
- osoby pozostające z wnioskodawcą we wspólnym gospodarstwie domowym (ten sam adres);
- osoby współpracujące z wnioskodawcą przy wykonywaniu działalności gospodarczej.
Nie ma przeszkód w zatrudnianiu innych osób.
# 4. Zgodnie z zasadami programu 70% premii muszę przeznaczyć na środki trwałe. Na co mogę wydać pozostałe 30% ?
Minimum 70% premii musisz wydać na zakup środków trwałych – czyli przedmiotów, które wytrzymają w Twojej firmie minimum rok. Zasady przyznawania pomocy nie określają na co masz konkretnie przeznaczyć pozostałe 30%. Wiadomo, że muszą to być wydatki związane z Twoją działalnością gospodarczą. Przykładowo w ramach tych kosztów możesz zawrzeć:
- Koszt zatrudnienia pracowników (wynagrodzenie + ZUS);
- Składki ZUS;
- Zakup towaru do sklepu;
- Kursy, szkolenia
- Koszty najmu;
- koszty reklamy;
- Koszty innych usług związanych z Twoją działalnością np. wykonanie strony www.
Należy przy tym pamiętać, że wszystkie koszty powinny być poniesione w okresie do dnia złożenia wniosku o wypłatę II raty czyli do upływu 2 lat od wypłaty I raty.
# 5. Czy mogę uruchomić taką samą firmę jaką prowadzi mój mąż ?
Zasady programu nie wprowadzają tutaj zakazu otwierania takiej samej działalności gospodarczej. Jednak w takiej sytuacji urzędnicy traktują otworzenie firmy tego samego typu co współmałżonek jako stwarzanie sztucznych warunków żeby uzyskać pomoc. W takiej sytuacji może nastąpić odmowa przyznania pomocy. Doradzam uruchomić firmę pod innym kodem PKD i zwrócić szczególną uwagę, żeby nie było żadnych powiązań z firmą męża.
# 6. Biorąc 250 tys. premii muszę utrzymać minimum 2 etaty przez okres 2 lat. Co w sytuacji jeżeli w tym okresie pracownik się zwolni ?
To prawda. Jeżeli zdecydujesz się na skorzystanie z premii w wysokości 250 tys. to będziesz zobowiązany do utrzymania 2 miejsc pracy przez okres minimum 2 lat licząc od dnia wypłaty II raty pomocy. Zobowiązanie dotyczy zatrudnienia liczonego średniorocznie.
Oznacza to, że jeżeli zajdzie sytuacja, w której pracownik zwolni się w okresie zobowiązania to będziesz musiał uzupełnić stan zatrudnienia tak aby średniorocznie wyszły Ci 2 etaty.
Przykład:
Stan zatrudnienia przez pierwszych 6 miesięcy w roku – 3 etaty;
Stan zatrudnienia przez kolejnych 6 miesięcy w roku – 1 etat;
Stan średnioroczny – 2 etaty.
# 7 . Chciałabym skorzystać z programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej. Co w sytuacji kiedy zajdę w ciążę i nie będę mogła prowadzić firmy ? Czy będę mogła zawiesić działalność ?
W okresie trwania zobowiązania (tj. 5 lat od dnia wypłaty I raty) nie możesz zawiesić wykonywania działalności gospodarczej. Pomimo ciąży i następującego po nim macierzyństwa firma funkcjonować nie przerwanie.
W takiej sytuacji musisz zdać się na inne osoby. Najprostszym rozwiązaniem jest zatrudnienie pracowników, którzy przejmą w firmie Twoje obowiązki. Dopuszczalną opcją jest również zaangażowanie współmałżonka, który może Ci w firmie pomagać jako osoba współpracująca.
# 8. Czy mogę uruchomić tylko te rodzaje działalności gospodarczej, na które uzyskałem premię czy mogę prowadzić szerszy zakres działalności (dodatkowe kody PKD) ?
Tak – ale musisz pamiętać o jednym. Wszystko co kupisz w ramach premii możesz wykorzystać tylko do działalności (kod PKD), na którą przyznano Ci pomoc.
Przykład
Jeżeli przedmiotem Twojej inwestycji jest zakup samochodu ciężarowego w celu prowadzenia działalności handlowej, a jednocześnie prowadzisz transport drogowy towarów. To samochód będziesz mógł wykorzystywać tylko do działalności handlowej.
# 9. Czy jeżeli prowadzę firmę, której przedmiotem działalności są zarówno kody PKD, na które uzyskałem premię, jak i kody na które nie uzyskałem pomocy, to czy muszę to rozdzielać w księgowości.
Zgodnie z otrzymaną interpretacją, nie ma konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla działalności objętej premią i pozostałej działalności. Niemniej musisz mieć na uwadze, że wszystko to co zakupiłeś z premii możesz wykorzystać tylko do działalności, na którą przyznano Ci pomoc.
# 10. Jak w praktyce wygląda kontrola na miejscu w programie Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej ?
Zacznijmy od tego, że w okresie trwania zobowiązania tj. do dnia upływu 5 lat od wypłaty I raty premii musisz się liczyć z możliwością kontroli na miejscu.
Kontrolę wykonuje Biuro Kontroli na Miejscu ARiMR, a o jej terminie jesteś zawiadamiany telefonicznie z kilkudniowym wyprzedzeniem. Niestety nie możesz odmówić kontroli (jest to zagrożone sankcją w postaci zwrotu całego dofinansowania.) ale możesz poprosić o zmianę terminu z czym z reguły nie ma problemu.
Kontrola najczęściej odbywa się przed wypłatą II raty płatności. Właśnie wtedy urzędnicy sprawdzają Twoją inwestycję. Polega to na przejrzeniu faktur i potwierdzeń zapłaty oraz na wykonaniu dokumentacji fotograficznej.
Poza samą inwestycją weryfikacji podlega miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (musisz się okazać dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu lub działki) oraz sposób jej prowadzenia (tutaj możesz zostać poproszony o pokazanie dokumentów potwierdzających sprzedaż).
# 11. Czy po otrzymaniu decyzji o przyznaniu pomocy mogę zupełnie zmienić rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej i inwestycję ?
Tak – jeżeli po zmianie dalej będziesz spełniał warunki programu (nowy kod PKD znajduje się w wykazie działalności wspieranych) oraz Twoja punktacja nie spadnie poniżej poziomu, od którego przysługiwała pomoc.
Aby dokonać zmiany trzeba złożyć odpowiedni wniosek wraz z nowym biznes planem i odpowiednim uzasadnieniem. Na zmianę ARiMR ma miesiąc czasu.
# 12. Jak uzasadnić samochód osobowy na potrzeby działalności gospodarczej w programie Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej ?
Zacznę od tego, że nie ma żadnych ograniczeń w zakresie zakupu samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej. To taka sama inwestycja jak każda inna. Jedyny wyjątek stanowi działalność transportowa, w której wykluczono możliwość zakup środków transportu.
Jednak trzeba pamiętać o tym, że samochód musi być w odpowiedni sposób uzasadniony. W pierwszej kolejności trzeba uzasadnić potrzebę zastosowania samochodu w firmie. W drugiej kolejności trzeba się odnieść do parametrów i wyposażenia samochodu – trzeba odpowiedzieć na pytanie dlaczego potrzebujemy samochód w określonej wersji wyposażenia.
# 13. Chciałabym w ramach premii wykonać pokoje na krótkoterminowy wynajem (agroturystyka). Jakie warunki muszę spełnić aby wykonać tego typu inwestycję ?
Zacznijmy od tego, że w ramach programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej nie możemy finansować działalności rolniczej. A agroturystyka to nic innego jak działalność rolnicza, która polega na wynajmie do 5 pokoi wraz z posiłkami.
Dlatego, żeby sfinansować tego typu inwestycję musisz przypilnować kilku tematów:
- Budynek zakwaterowania turystycznego to nie budynek mieszkalny – agroturystykę robimy w budynku mieszkalnym, a krótkotrwały wynajem pokoi robimy w budynku zakwaterowania turystycznego. Dlatego pamiętaj, że Twój budynek na decyzji pozwolenia na budowę i projekcie będzie musiał mieć właściwą nazwę.
- Musisz posiadać kosztorys inwestorski – Wszelkie prace budowlane muszą być odpowiednio wycenione. Służy do tego kosztorys inwestorski. A kosztorys opracowujemy na bazie projektu budowlanego. Bez tych dokumentów Twój wniosek nie zostanie zaakceptowany.
- Prowadząc działalność w zakresie zakwaterowania turystycznego będziesz musiała płacić podatek od nieruchomości – jest on naliczany przez Urząd Gminy od każdego metra wykorzystywanego w działalności gospodarczej.
# 14. Ile muszę wykazać zysku, żeby nie trzeba było zwracać premii ?
Kalkulacja rachunkowa w biznes planie służy do udowodnienia dwóch kwestii.
- Po pierwsze, Twój biznes plan musi pokazać, że firma będzie rentowna. Mówiąc bardziej prosto, że wypracuje zysk.
- Po drugie musimy pokazać, że skala Twojej działalności jest wystarczająca aby uzasadnić zakup określonych przedmiotów.
Jeżeli przypilnujesz tych dwóch spraw Twój biznes plan zostanie zaakceptowany, a Ty otrzymasz decyzję o przyznaniu pomocy.
Praktyka pokazuje, że po uruchomieniu Twoja firma będzie funkcjonować znacznie gorzej niż to co podałeś w biznes planie – oczywiście, ja Ci tego nie życzę, ale tak wygląda 90% przypadków, z którymi mam styczność.
W takiej sytuacji musisz przypilnować, żeby w każdym z kolejnych 5 lat poza rokiem, w którym wypłacili Ci I ratę, Twoja firma osiągnęła zysk. Może to być nawet symboliczny zysk. Nawet 500 zł. Ale żeby nie było straty. To absolutne minimum, którego musisz przypilnować.
# 15. Czy do wniosku o przyznanie pomocy muszę załączyć oferty ?
Nie ma takiego obowiązku. Jednak warto to zrobić. Każda inwestycja przez, którą będziesz rozliczał premię (nie tylko środki trwałe) musi być zweryfikowana przez urzędnika co do wysokości kosztu. Załączając do wniosku oferty pomagasz w tej weryfikacji ponieważ pokazujesz, że dane przedmioty w określonej firmie kosztuje dokładnie tyle ile podałeś w biznes planie.
W programie Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej nie trzeba również przeprowadzać postępowania ofertowego poprzedzającego zakup.
# 16. Czy korzystając z programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej mogę jednocześnie korzystać z innych dotacji (np. z Urzędu Pracy) ?
Nie ma tutaj żadnych ograniczeń pod warunkiem, że nie będziesz łączył dofinansowań.
Przykład
Jeżeli przedmiotem Twojej inwestycji z programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej będzie budowa budynku magazynowego w celu świadczenia usług magazynowych. To możesz dodatkowo skorzystać z Urzędu Pracy na doposażenie stanowiska pracy i zakupić magazyny regałowe.
Chodzi o to, żeby cel i inwestycja w każdym dofinansowaniu były inne.
# 17. Czy maszyny zakupione w ramach premii mogę wykorzystywać do świadczenia usług w miejscowościach powyżej 5 tys. mieszkańców ?
Warunek dotyczący lokalizacji inwestycji w miejscowości do 5 tys. mieszkańców dotyczy tak naprawdę tylko inwestycji trwale związanych z gruntem takich jak budynki, budowle lub maszyny na stałe zamontowane w określonym miejscu.
W przypadku Inwestycji, która nie jest trwale związana z gruntem, warunek jest spełniony poprzez adres wykonywania działalności gospodarczej jaki podasz w CEiDG.
Przykład
Przedmiotem działalności firmy jest wynajem mobilnych automatów. W ramach premii zostały zakupione automaty, a siedziba firmy mieści się w miejscowości do 5 tys. mieszkańców. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby automaty były wynajmowane celem lokalizacji ich w dużych aglomeracjach miejskich.
# 18. Czy można łączyć prowadzenie działalności gospodarczej z zatrudnieniem na umowę o pracę w taki sposób, żeby z firmy płacić tylko składkę zdrowotną ?
Takie rozwiązanie jest możliwe ale trzeba przypilnować jednej sprawy. W okresie od dnia zarejestrowania firmy do dnia wypłaty I raty pomocy trzeba dodatkowo ubezpieczyć się społecznie z tytułu wykonywania działalności gospodarczej. Mimo, że jest to ubezpieczenie w tej sytuacji nie obowiązkowe, to dla potrzeb programu trzeba przez te 4-5 miesięcy zapłacić pełne składki.
# 19. Czy mogę w ramach premii założyć firmę, która będzie prowadziła usługi najmu maszyny (zakupionej w ramach premii) ? I czy ten najem może być prowadzony na rzecz firmy męża (mamy rozdzielność majątkową) ?
W świetle przepisów wszystko wydaje się być w porządku. Tworzysz firmę, która będzie świadczyła usługi wynajmu maszyn zakupionych w ramach premii.
W samym biznes planie nie musisz nigdzie pisać konkretnie komu będziesz wynajmowała maszyny. O fakcie, że wynajmujesz mężowi urzędnicy ARiMR mogą się dowiedzieć dopiero podczas kontroli na miejscu (kiedy zobaczą faktury).
Mimo, że na takie rozwiązanie pozwalają przepisy prawne musisz się liczyć z oskarżeniem, że stwarzasz sztuczne warunki aby uzyskać pomoc, że tak naprawdę nie chodziło o uruchomienie nowej firmy, a o doposażenie firmy męża.
W mojej ocenie znacznie lepiej by to wyglądało gdybyś wynajęła to jakiejś innej firmie, a ewentualnie ta firma na zasadzie podnajmu wynajęła by to mężowi. Przynajmniej w fakturach po stronie oceny ARiMR wszystko było by w porządku.
# 20. Czy w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień składania i w dniu składania wniosku można być na L4 ?
Fakt zwolnienia nie ma znaczenia. Chodzi o to, żeby w dniu składania wniosku i w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenie wniosku podlegać ubezpieczeniu w KRUS.
# 21. Kiedy trzeba ostatecznie przejść na ZUS – dotyczy naboru z 2018 r. ?
Ostateczny termin przejścia na ZUS to dzień złożenia wniosku o wypłatę II raty. Do tego czasu można być na tzw. podwójnym KRUS. Oczywiście z wnioskiem o płatność I raty trzeba załączyć stosowny dokument z KRUS..
# 22. Czy w ciągu 5 lat można sprzedać środek trwały nabyty z wykorzystaniem premii ?
Mimo, że rozporządzenie nie reguluje tej kwestii, tzn. nie ma zapisów odnośnie tego, że środek trwały musi być na stanie przez 5 lat, to są inne zapisy. Między innymi dotyczące tego, że firma musi działać w sposób określony w biznes planie przez okres 5 lat od wypłaty I raty.. A działalność firmy jest tutaj bezpośrednio powiązana z inwestycją, którą realizowaliśmy w ramach premii. Dlatego w mojej opinii wcześniejsza sprzedaż była by możliwa pod pewnymi warunkami:
- Musimy kupić drugi środek trwały, który będzie nie gorszy od środka, który zbyliśmy;
- Pomiędzy sprzedażą, a zakupem nie może być przerwy;
- Musimy zapytać o zgodę na taką transakcję ARiMR – choćby ze względu na to, że sprzedaż jednego środka trwałego i zakup drugiego środka trwałego ma wpływ na sytuację finansową firmy (tzw. inne przychody z tytułu sprzedaży oraz koszty związane z nową inwestycją)..
Jeżeli masz pytanie dotyczące programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej – zostaw komentarz. A jeżeli chcesz się odnieść do konkretnego pytania pamiętaj o podaniu jego numeru. A jeżeli chcesz się odnieść do konkretnego pytania pamiętaj o podaniu jego numeru.
Przydatne linki:
Mam w biznesplanie zapisany zakup w pierwszym roku działalności trzech maszyn. Dwie pierwsze już zakupiłem ale nie wiem czy zdążę kupić trzecią. Czy mogę ją zakupić w następnym roku ale oczywiście przed upływem dwóch lat i przed złożeniem wniosku o wypłatę drugiej transzy dopłaty ?
Czy przy składaniu wniosku o premię muszę już posiadać lokal na prowadzenie działalności czy mogę go nabyć/wynająć dopiero po decyzji o przyznaniu premi?
Jeżeli wykonujesz inwestycję trwale związaną z gruntem (budowa, przebudowa, remont lub wyposażenie lokalu) to w takiej sytuacji powinieneś posiadać prawo do użytkowania lokalu (np. umowa użyczenia zawarta na 7 lat).. Jeżeli robisz inwestycję, która nie jest związana z gruntem – lokal nie będzie potrzebny.
Czy mogę zakupić używany samochód dostawczy w ramach premii?
Czy po złożeniu wniosku o dofinansowanie na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gpspodarczej mogę już założyć firmę czy muszę czekać na decyzję z ARIMR ?
Witaj,
Firmę można założyć już na drugi dzień po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Oczywiście robimy to na własne ryzyko..
Witam Panie Robercie. Dziękuję za szybką odpowiedź na moje pytanie . Rozumię że mogę otworzyć działalność i czekać na decyzję,a moje ryzyko jest takie że albo dostanę premię albo nie.
Dokładnie tak
Nie – jeżeli wpisujemy w zestawienie samochód musi być nowy w dniu zakupu.
Dzień dobry, mam następujące pytania.
1. Czy w ramach założenia działalności pozarolniczej mogę kupić lokal w mieście powiatowym (a mieszkam i prowadzę gospodarstwo na wsi) i przeznaczyć ten lokal jako siedzibę swojej firmy?
2. Czy mogę kupić lokal z przeznaczeniem na wynajem? I jeśli tak to czy jest ograniczenie co do lokalizacji?
Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
Dodam jeszcze jedno pytanie. Czy jest jakiś sposób żeby w ramach tego programu zakupić jakiś środek trwały o charakterze inwestycyjnym? Chodzi mi głównie o nieruchomości.
A jakie są konsekwencje, jeśli z przyczyn takich jak pandemie będzie trzeba zamknąć działalność. Co jeśli okaże się że nie zatrudnię jednak pracownika bo nie mam dla niego pracy ze względu na spadek zamówień i dochodów?
Zobowiązania trzeba utrzymać.. Z drugiej strony istnieje specjalne rozporządzenie covidowe ukierunkowane na działania PROW 2014-2020, które daje możliwość dyrektorowi oddziału regionalnego ARiMR, żeby zwalniał z niektórych zobowiązań z uwagi na COVID.. W takiej sytuacji należy wystąpić z wnioskiem do Dyrektora ARiMR i poprosić o zwolnienie z zobowiązania. I tutaj mamy dwie przesłanki do takiego zwolnienia. 1) występują przepisy, które uniemożliwiają nam wykonywanie działalności gosp. np. restauracja.. 2) nie ma bezpośrednich przepisów, ale sytuacja pandemiczna spowodowała, że działalność nie może być wykonywana np. sprzedaje produkty do restauracji, a te nie mogą działać to ode mnie nie kupują produktów..
Co ważne – decyzja Dyrektora jest uznaniowa i za każdym razem jest to indywidualna ocena.
Pozdrawiam
Życzę wytrwałości.
Czy mąż i żona mogą w jednym naborze składać oddzielne wnioski na dwie działalności? Dodam,że posiadają wspólność majątkową.
Witam
Odnośnie kwestii rozliczenia dotacji w kwotach netto i brutto oraz możliwości odzyskania nadwyżki podatku VAT.
Panie Robercie, proszę o zapis z regulaminu/umowy lub aktów prawnych, który mówi o tym, że nie można ubiegać się o zwrot podatku VAT w ramach rozliczenia dotacji “Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej” w ramach działania 6.2 “Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich”.
“Jeżeli po zarejestrowaniu firmy zdecydujesz się być czynnym VATowcem (czyli będziesz rozliczał VAT) wówczas, żeby być w porządku w stosunku do Urzędu Skarbowego powinieneś rozliczyć inwestycję netto. Chodzi o to, żebyś nie osiągnął podwójnej korzyści, z jednej strony finansując całość z premii, a z drugiej odciągając dodatkowo od inwestycji jeszcze VAT.”
Proszę o wyjaśnienie odnośnie podwójnej korzyści. Patrząc na obecne interpretację przepisów prawa istnieje możliwość odliczenia i ubiegania się o zwrot podatku bez negatywnych konsekwencji.
Dziękuję!
#6 Cześć
Czy mogę zatrudnić jednego pracownika na 4 lata ?
Czy to jest to samo co 2 etaty przez 2 lata?
Czy z 30% premii mogę pokryć koszt bieżący- rata leasingu dla firmy. Samochód używany byłby w leasing
witam
Większą część gruntów rolnych mam na wsi. Mieszkam w mieście i jestem też zameldowany w mieście powyżej 5 tyś mieszkańców. Czy jest możliwość pozyskać dotacje ? Czy muszę być zameldowany na wsi i mieszkać tam?
Witam
Czy do zakupu maszyn z dofinasowania będę musiał zapłacić dodatkowo vat?
Jarek,
To zależy jak zaplanujesz firmę w biznes planie.
Jeżeli zaplanujesz ją według cen netto, to robisz inwestycję po czym kwotę netto rozliczasz w ramach premii, a VAT zwraca Ci Urząd Skarbowy. Jeżeli zaplanujesz inwestycję brutto to wówczas całość rozliczasz w premii – oczywiście w tej opcji nie zostajesz czynnym VATowcem..
Witam,
Czy mogę złożyć wniosek o wypłatę II raty tuż po otrzymaniu I raty czy muszę odczekać 24 miesiące?
Czy po otrzymaniu I raty od razu muszę kupić środki trwałe(w tym przypadku minikoparkę) czy mogę do tego dołożyć połowę kwoty II raty i dopiero wtedy zakupić sprzęt?
Dziękuję i pozdrawiam
Nie musisz czekać.
Możesz rozliczać się od razu po wypłacie I raty..
Witam
Jak zakupię za pieniądze z dotacji np. koparkę to czy zapłacę jeszcze dodatkowo vat 23%? Zakładając firmę na ryczałt.
Pozdrawiam
Kwotę z dotacji rozliczam netto. Po otworzeniu działalności będę podatnikiem VAT. Co w przypadku, gdy przy realizacji biznesplanu (budowa budynku) jeden z podwykonawców nie jest płatnikiem VAT ? Czy wystawiona przez niego faktura bez VAT będzie traktowana jako kwota netto przy rozliczeniu biznesplanu ?
Tak. Jeżeli w opisanej sytuacji faktura nie ma w sobie podatku VAT w całości idzie do rozliczenia.
Witam! Chciałabym zmienić zakup sprzętu do funkcjonowania firmy. Ponieważ znalazłam lepsze i w podobnej cenie. Co muszę złożyć aby żeby dokonać takiej zmiany. Pozdrawiam
Trzeba wystąpić z wnioskiem o zmianę założeń biznes planu.. Do wniosku załączamy zmieniony biznes plan + ofertę lub inną podstawę wyceny na nową maszynę..
Po akceptacji wniosku, czy mogę rozpocząć wcześniej wykonywanie działalności, czy musi być co do dnia tak jak w biznesplanie ?
Można rozpocząć wcześniej..
Witam,
proszę o odpowiedź odnośnie pytania 14. Gdzie jest zapis, że firma w następnych pięciu latach po otrzymaniu pierwszej płatności musi przynosić zysk ? Jeśli by nie przynosiła jakie są konsekwencje ?
Drugie pytanie. Po otrzymaniu decyzji o otrzymaniu dofinansowania w ciągu 90 dni należy rozpocząć realizację biznesplanu. Co należy przez to rozumieć ? Jeśli dofinansowanie jest w 100% na postawienie budynku, to czy podpisanie umowy z wykonawcą jest wystarczające ?
Zacznę od drugiego pytania – umowa na wykonanie jest jakiś robót budowlanych jest jak najbardziej dokumentem potwierdzającym rozpoczęcie realizacji biznes planu.. Jeżeli chodzi o zysk to jest to założenie niezbędne do tego, żeby biznes plan został zaakceptowany.. Jeżeli chodzi o zobowiązania odsyłam do artykułu –> https://bizneszamiastem.pl/zobowiazania-i-sankcje-w-programie-premia-na-rozpoczecie-dzialalnosci-pozarolniczej/
Witam
Mój mąż dostał Premię dla Mlodych Rolników z PROW 2007-2013. Czy mogłabym starać się o dofinansowanie? I czy warunkiwm jest likwidacja gospodarstwa męża? Czy on dalej może prowadzić swoje gospodarstwo?
Tak – Młody rolnik z lat 2007-2013 nie stanowi blokady.. Blokadę stanowi młody rolnik z lat 2014-2020.. Oczywiście gospodarstwo może funkcjonować normalnie..
Witam
Mogę rozliczyć premię jako netto ?
Jak później rozliczyć biznesplan który mam rozpisany na 150 tys brutto
Trzeba wystąpić o zmianę biznes planu.
Mam pytanie co do odpowiedzi #18. Czy nadal taki obowiązek istnieje? Pytałem o to w Ośrodku Doradztwa Rolniczego i w oddziale regionalnym ARiMR i nigdzie nie powiedziano mi, że oprócz składki zdrowotnej przy jednoczesnej pracy na etat muszę opłacać jakieś dodatkowe składki.
Tak było w poprzednich naborach.. Wiem to z praktyki.. Obecnie mamy interpretacje, z której wynika, że nie ma znaczenia kto płaci ZUS.. najważniejsze, że być ubezpieczonym z tytułu wykonywania DG.
Witam. Czy można w ramach premii otworzyć sklep w mieście ( w moim przypadku ok 13 tyś mieszkańców), czy mogę firmę zarejestrować na wsi gdzie jestem zameldowana i mieszkam a lokal do jej działalności wynajmować w mieście?
Lokalizacja przedsięwzięcia (inwestycji) musi się znajdować w miejscowości do 5 tys. mieszkańców.
witam,
chciałem się zapytać czy będąc zameldowanym w miejscowości do 5tys. a większość gruntów mając w miejscowości pow.10tys można się ubiegać o założenie firmy; pielęgnacja terenów zieleni(zakup ciągnika i maszyn do tego potrzebnych).
Pozdrawiam
Hej Krzysiek,
W takiej sytuacji raczej nie.
Ale jest na to prosty sposób – wydzierżaw na 2020 rok grunty, które masz w miejscowości powyżej 5 tys mieszkańców i niech ktoś inny złoży na nie dopłaty.. Sobie zostaw tylko te grunty, które są w miejscowości do 5 tys. mieszkańców..
Pozdrawiam
Witam .
Zakładam możliwość rozpoczęcia realizacji biznes planu przed otrzymaniem decyzji , kupna środków trwałych przed złożeniu wniosku o płatność, z oszczędności lub przychodu firmy .
Normalnie taki wydatek powinienem uznać za koszt w firmie , jak księgować taki wydatek przed otrzymaniem remi co zrobić po otrzymaniu premia ?
Pozdrawiam.
Hej Kamil,
To temat trochę za obszerny na komentarz.. Nie znam Twojej sytuacji i tego jak to jest zapisane w biznes planie.
Tak ogólnie to zasada jest taka, że to co finansujemy z dotacji nie możemy wpuszczać w koszty — unikamy zasady podwójnej korzyści (raz finansujemy z premii, a dodatkowo odliczamy od podatku)
Zapraszam na konsultacje
Pozdrawiam
Witam .
Zakładam możliwość rozpoczęcia realizacji biznes planu przed otrzymaniem decyzji , kupna środków trwałych przed złożeniu wniosku o płatność, z oszczędności lub przychodu firmy .
Normalnie taki wydatek powinienem uznać za koszt w firmie , jak księgować taki wydatek przed otrzymaniem remi co zrobić po otrzymaniu premia ?
Pozdrawiam.
Jestem ubezpieczona w KRUS na podstawie umowy dzierżawy gruntów od moich rodziców ( jest to ubezpieczenie dobrowolne czyli poniżej 1 ha przeliczeniowego). Rodzice sa obecnie ubezpieczeni w ZUS. Otrzymuję opłaty obszarowe na siebie. Pozostaje w tym samym gospodarstwie wraz z rodzicami, mam ukończony 26 r.z. Czy w takim wypadku spełniam warunek do ubiegania się o premie na założenie działalności pozarolniczej ? W rozporządzeniu z 2016 r jest zapis “ubezpieczony w KRUS z mocy ustawy” ? Czy aby spełniać warunek ” ubezpieczony z z mocy ustawy” musze dzierżawić więcej niż 1 ha przeliczeniowy ? Proszę o wskazówki. Pozdrawiam.
Hej Agnieszka,
W rozporządzeniu jest zapis, że trzeba podlegać ubezpieczeniu w pełnym zakresie.. Zapis, że powinno to być ubezpieczenie z mocy ustawy być może był obecny w pierwotnej wersji..
Według mnie możesz skorzystać — pod warunkiem, że spełniasz pozostałe warunki..
Pozdrawiam
Robert S
Witam Panie Robercie.
Zakładając, że dostanę pozytywną decyzję pod koniec kwietnia, a przelew pierwszej raty nastąpi dopiero pod koniec 3 miesiąca od złożenia wniosku o płatność, czy mogę zakupić potrzebne maszyny już wcześniej ze środków własnych (mam namyśli kredyt) ? Czy bez problemu będę mógł to rozliczyć z premii?
Chodzi mi o jak najszybsze rozpoczęcie działalności, a zakup potrzebnych maszyn wiąże się niejednokrotnie z długim czasie oczekiwania od zamówienia, zapłaceniem zaliczki itp. i tym samym na późniejsze rozpoczęcie efektywnego działania firmy.
Hej Klaudiusz,
Teoretycznie koszty możemy ponosić już na drugi dzień po złożeniu wniosku.. W praktyce warto poczekać do decyzji o przyznaniu pomocy – czasami zdarza się, że pewne koszty są kwestionowane z uwagi na ich wysokość lub zasadność.. Decyzja o przyznaniu pomocy jednocześnie zatwierdza biznes plan i to co w nim zapisane.. Do wypłaty nie musisz czekać..
Pozdrawiam
Robert S
Dzień dobry, otrzymałem już pozytywną decyzję, będę zaraz składał wniosek o wypłatę pierwszej raty, jednak chciałbym zapytać o to czy muszę kupować dokładnie te produkty, które wpisałem w biznesplanie . Cały proces trochę trwał w w międzyczasie ofert hurtowni się pozmieniały, uzupełniły. Czy np jeżeli pojawił się nowszy model sprzętu, w cenie podobnej lub nieco wyższej, o nieco innych parametrach, ale nadal spełniający rolę jaką ma pełnić wg biznes planu, to czy mogę go po prostu kupić czy jestem zobowiązany do wypełniania aneksów lub pytania o zgodę przy każdej zmianie?
Dla przykładu: zakładałem zakup kontenera morskiego o powierzchni ok 30m2, teraz dostałem ofertę na kontener magazynowy bardziej ustawny,praktyczniejszy o powierzchni ok 24m2, (dzięki ustawności wystarczający ), czy mogę go zakupić czy muszę składać wnioski?
Pozdrawiam,
Adam
Zakres rzeczowy wymaga zmiany. Jeżeli to zmiana modelu to myślę, że możesz to zmienić (bez stresu) przed wnioskiem o wypłatę II raty..
Witam
Świetna stronka.
czy mogę zatrudnić jako pracownika brata lub teścia(mieszkają i są zameldowani w inmych miejscowościach)
Hej Darek,
Jeżeli to inny adres to nie widzę problemu..
Czy mogę postawić domki na wynajem na gruncie dzierżawionym? Czy zarejestrować się do KRUS można z datą wstecz opłacając zaległe składki? Udziałów w sp z oo można mieć nawet 100%?
Hej Robert,
Na ten moment nie ma przepisu, który by ograniczał możliwość realizacji inwestycji budowlanych na gruncie, który nie stanowi naszej własności.. Oczywiście musimy posiadać tytuł prawny (umowa dzierżawy, umowa użyczenia) i zgodę właściciela na realizację inwestycji..
Jeżeli chodzi o ubezpieczenie w KRUS to jest taka możliwość, pod warunkiem, że udowodnisz, że pracowałeś w gospodarstwie i w tym czasie nie podlegałeś ubezpieczeniu ZUS, które ma pierwszeństwo..
Jeżeli chodzi o udziały w Sp.zo.o. – ma nastąpić tu zmiana – pisałem o tym w ostatnim artykule..
Pozdrawiam
Witam mam pytanie odnośnie Posiadanych środków pieniężnych? Powinienem posiadać środki na 20% plus Vat od całości i czy to trzeba jakoś udokumentować czy nie?
Hej Artur,
Wypełniając biznes plan oświadczasz, że posiadasz środki na sfinansowanie całej inwestycji – jednak nie musisz tego dokumentować..
Witam.
Chciałbym założyć działalność zajmująca się wynajmem i dzierżawa sprzętu budowlanego i ogrodniczego ale nie wiem czy dostanę punkty za wykształcenie a nie chcę nikogo zatrudniać. ?Mam zawód sprzedawca -kasjer.
Wystarczające jest jakiekolwiek wykształcenie wyższe lub średnie. Jeżeli chodzi o wykształcenie zawodowe – to konieczne jest wykształcenie w kierunku tego czym firma będzie się zajmowała.
Witam. Pojęcie,”nowe środki trwałe”. Czy kupując maszynę w 2020 roku która ma rok produkcji2019 i nie była uzywana będzie ona wg.Arimr nowa? Pozdrawiam
Hej,
Jeżeli kupujesz maszynę, urządzenie dobrze jest jeżeli na fakturze sprzedawca dopisze sformułowanie “maszyna fabrycznie nowa”. Rok produkcji nie ma znaczenia.. Ważne jest jeszcze w przypadku środków transportu aby w dowodzie rejestracyjnym figurować jako pierwszy właściciel..
Dzień dobry Panie Robercie!
Chciałabym dopytać jak najlepiej sprawdzić czy dane przedsiębiorstwo ma charakter innowacyjny w konkretnej gminie.
Służy do tego narzędzie do oceny innowacyjności – znajdziesz je na stronie ARiMR..
Witam,
Czy w tym programie premię można przeznaczyć na zakup mieszkania lub lokalu w celu wynajmowania go? Jeśli tak, to musi być ono nowe?
Wymóg odnośnie zakupu nowych przedmiotów dotyczy maszyn i urządzeń. W przypadku mieszkania może ono pochodzić z rynku wtórnego.. Można to zrobić między innymi pod kod pkd związany z krótkotrwałym wynajmem.. Ale uwaga ! – tego typu przedsięwzięcie wymaga bardzo dobrego biznes planu – mieszkanie będzie inwestycją wrażliwą..
Witam
Mam pytanie co do punktacji. Cytuję: “jeżeli biznesplan przewiduje, uwzględniając osobę fizyczną ubiegającą się o pomoc, która podejmuje we własnym imieniu działalność pozarolniczą, utworzenie:
a) więcej niż 1 i mniej niż 2 miejsca pracy – przyznaje się 5 punktów”
Interesuje mnie czy dobrze rozumie, że 5 punktów dostanę za samozatrudnienie i muszę jeszcze dodatkowo zatrudnić kogoś na mniej niż pełny etat np. 3/4 lub 1/2.
Pytanie do 14 pkt. Wiadomą sprawą jest, że agencja wymaga prowadzenia firmy przez ten okres i utrzymania jej, ale nie zawsze jest tak, że biznesplan wypali na 100 procent. Interesuje się trochę tym tematem i popytałem w arimr i dostałem info, że ważne jest aby nie zamknąć działalności przez ten czas.
Firmę muszę prowadzić 3 lata od wypłaty 2 raty?
Chcę kupić sprzęt budowlany i ogrodniczy pod wynajem(bez operatora) ale mam zasadnicze wykształcenie a mianowicie kasjer-sprzedawca, czy dostanę punkty za kwalifikację? Wynajmując sprzęt sprzedaje w końcu usługę. W ten sposób ja to rozumie, jeżeli się mylę proszę mnie poprawić. Dziękuję.
Hej,
Żeby uzyskać 150 tys. wystarczy samozatrudnienie. Ale jeżeli chcesz dostać dodatkowe 5 pkt. niezbędne jest zatrudnienie dodatkowej osoby – może być na jakąś część etatu..
Panie Robercie Witam chciałem się zapytać czy w wieku 57lat mógłbym się starać o dofinansowanie z tytułu premii myślę że poza tym spełniam pozostałe warunki o dopłatę bezpośrednią złożyłem wniosek w tym roku chciałem podjąć samozatrudnienie w kierunku autolawety pomocy drogowej technicznej czy jest szansa na dofinansowanie w mojej sytuacji?
Hej,
Jeżeli chcesz sprawdzić czy spełniasz warunki odsyłam do tego filmu – https://www.youtube.com/watch?v=PNLOz8K_e14&t=10s
Jeszcze jedno pytanie: Czy możemy spodziewać się naboru z tego programu w przyszłym roku, czy raczej ten będzie ostatnim?
Nabór na 2020 rok jest planowany – pod warunkiem, że będą środki.. (zależy to od tego ile wniosków wpłynie w tegorocznym naborze)
Dziękuję
Nabór jest planowany na 2020 r. – pod warunkiem, że będą środki..
Moja żona wykorzystała premię z poprzedniego naboru w tym programie, otwierając firmę. Czy mogę skorzystać z premii i również otworzyć firmę jednak o innym profilu działalności, gdy prowadzę działalność rolniczą i korzystam z programu “modernizacja gospodarstw”? Czyli: czy mogę równocześnie prowadzić gospodarstwo i otworzyć firmę korzystając z premii, gdy moja żona też z niej skorzystała?
Tak – jeżeli spełniasz pozostałe warunki przyznania pomocy..
Witam.
Chciałbym założyć działalność zajmująca się wynajmem i dzierżawa sprzętu budowlanego i ogrodniczego ale nie wiem czy dostanę punkty za wykształcenie a nie chcę nikogo zatrudniać. ?Mam zawód sprzedawca -kasjer.
Panie Robercie,
Odnośnie pkt 13 – czy można w takim razie kupić nowy apartament nad morzem, w miejscowości poniżej 5tys mieszkańców, w celu wynajmu krótkoterminowego? Rozumiem, że ważne jest aby budynek został zaklasyfikowany do działu 12 PKOB ,,Budynki niemieszkalne” ? Jeśli oddam go umownie w dzierżawę operatorowi tam działającemu, to mój kod PKD będzie 55.20, tak?
Witam,
Według mnie musiało by to być zrobione tak, że operator obsługiwał by nieruchomość (sprzątanie, obsługa klientów, marketing) – usługi, ale to Pani była by wystawcą faktur za wynajem krótkoterminowy. W innym przypadku to będzie inny kod PKD..
Pozdrawiam