
W tym artykule znajdziesz pytania i odpowiedzi dotyczące programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej w ramach PROW 2014-2020.
Trzy ważne sprawy:
- Artykuł jest na bieżąco aktualizowany o nowe pytania i odpowiedzi.
- Jeżeli chcesz zadać nowe pytanie zostaw komentarz;
- Jeżeli chcesz się odnieść do konkretnego pytania (poprzez komentarz), pamiętaj o podaniu jego numeru;
# 1. Czy jeśli posiadam poniżej 10% udziałów w Sp.zo.o. i jednocześnie spełniam pozostałe warunki przyznania pomocy to mogę ubiegać się o premię ?
Jeden z warunków przyznania pomocy mówi, że na dzień składania wniosku, nie możemy posiadać udziałów w innych firmach. Wynikało by z tego, że jeżeli posiadasz poniżej 10% to nie uzyskasz pomocy. W praktyce jednak, co pokazują doświadczenia z poprzednich naborów, urzędnicy nie mają jak tego zweryfikować. W internecie można sprawdzić wyłącznie udziałowców, którzy mają ponad 10% udziałów. W takiej sytuacji urzędnik będzie się opierał na Twoim oświadczeniu.
# 2. Czy inwestycję realizowaną w ramach premii rozliczam netto czy brutto ?
Tak naprawdę to zależy od Ciebie.
Jeżeli po zarejestrowaniu firmy zdecydujesz się być czynnym VATowcem (czyli będziesz rozliczał VAT) wówczas, żeby być w porządku w stosunku do Urzędu Skarbowego powinieneś rozliczyć inwestycję netto. Chodzi o to, żebyś nie osiągnął podwójnej korzyści, z jednej strony finansując całość z premii, a z drugiej odciągając dodatkowo od inwestycji jeszcze VAT.
Jeżeli natomiast nie przejdziesz na VAT, wówczas sprawa jest prosta rozliczasz tyle ile dostałeś – czyli brutto.
Bardzo często dopytujecie – A jak lepiej ? Co bardziej mi się opłaca ?
Tutaj najlepiej dokonać bardzo prostej kalkulacji. Wiadomo, że kiedy rozliczamy się na VAT to na początku otrzymujemy więcej. Dokładnie wygląda to tak:
- Samozatrudnienie – 150 tys. premii + 34,5 tys. VAT;
- Samozatrudnienie + 1 etat – 200 tys + 46 tys. VAT;
- Samozatrudnienie + 2 etaty – 250 tys + 57,5 tys. VAT;
Jednak w trakcie prowadzenia naszej działalności gospodarczej od wszystkiego co zarobimy będziemy musieli zapłacić dodatkowe 23% podatku.
Przykładowo:
- Jeżeli zarobimy rocznie 10 tys to zapłacimy od tego 1,9 tys VAT;
- Jeżeli zarobimy rocznie 50 tys to zapłacimy od tego 9,4 tys VAT;
- Jeżeli zarobimy rocznie 100 tys to zapłacimy od tego 19 tys VAT;
Teraz wystarczy, że dokonasz prostego bilansu i zestawisz ze sobą korzyści i koszty bycia na VAT pamiętając o tym, że firmę musimy prowadzić minimum 5 lat.
Oczywiście to bardzo proste zestawienie, za które pewnie każdy księgowy by mnie zjechał – bo wielu rzeczy tu nie uwzględniłem. Ale tylko w taki sposób można w prosty i szybki sposób sprawdzić czy ten VAT się opłaca.
W tym miejscu muszę jeszcze dodać, że są działalności, w których VAT będzie obowiązkowy np. doradztwo – przynajmniej nie będziesz musiał się zastanawiać jaką decyzję podjąć.
# 3. Jeżeli chciałbym skorzystać z wyższej kwoty premii tj. 200 lub 250 tys. to czy mogę zatrudnić członka rodziny (np. ojca) ?
Aby uzyskać wyższą kwotę pomocy w programie Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej, musimy zobowiązać się do utrzymania dodatkowych miejsc pracy przez okres minimum 2 lat od dnia wypłaty II raty pomocy (200 tys – 1 etat, 250 tys – 2 etaty).
Zgodnie z interpretacją ARiMR nie możemy zatrudniać osób współpracujących. Za takie osoby uważamy:
- małżonka;
- dzieci własne;
- dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione;
- rodziców
- macochę i ojczyma
- osoby pozostające z wnioskodawcą we wspólnym gospodarstwie domowym (ten sam adres);
- osoby współpracujące z wnioskodawcą przy wykonywaniu działalności gospodarczej.
Nie ma przeszkód w zatrudnianiu innych osób.
# 4. Zgodnie z zasadami programu 70% premii muszę przeznaczyć na środki trwałe. Na co mogę wydać pozostałe 30% ?
Minimum 70% premii musisz wydać na zakup środków trwałych – czyli przedmiotów, które wytrzymają w Twojej firmie minimum rok. Zasady przyznawania pomocy nie określają na co masz konkretnie przeznaczyć pozostałe 30%. Wiadomo, że muszą to być wydatki związane z Twoją działalnością gospodarczą. Przykładowo w ramach tych kosztów możesz zawrzeć:
- Koszt zatrudnienia pracowników (wynagrodzenie + ZUS);
- Składki ZUS;
- Zakup towaru do sklepu;
- Kursy, szkolenia
- Koszty najmu;
- koszty reklamy;
- Koszty innych usług związanych z Twoją działalnością np. wykonanie strony www.
Należy przy tym pamiętać, że wszystkie koszty powinny być poniesione w okresie do dnia złożenia wniosku o wypłatę II raty czyli do upływu 2 lat od wypłaty I raty.
# 5. Czy mogę uruchomić taką samą firmę jaką prowadzi mój mąż ?
Zasady programu nie wprowadzają tutaj zakazu otwierania takiej samej działalności gospodarczej. Jednak w takiej sytuacji urzędnicy traktują otworzenie firmy tego samego typu co współmałżonek jako stwarzanie sztucznych warunków żeby uzyskać pomoc. W takiej sytuacji może nastąpić odmowa przyznania pomocy. Doradzam uruchomić firmę pod innym kodem PKD i zwrócić szczególną uwagę, żeby nie było żadnych powiązań z firmą męża.
# 6. Biorąc 250 tys. premii muszę utrzymać minimum 2 etaty przez okres 2 lat. Co w sytuacji jeżeli w tym okresie pracownik się zwolni ?
To prawda. Jeżeli zdecydujesz się na skorzystanie z premii w wysokości 250 tys. to będziesz zobowiązany do utrzymania 2 miejsc pracy przez okres minimum 2 lat licząc od dnia wypłaty II raty pomocy. Zobowiązanie dotyczy zatrudnienia liczonego średniorocznie.
Oznacza to, że jeżeli zajdzie sytuacja, w której pracownik zwolni się w okresie zobowiązania to będziesz musiał uzupełnić stan zatrudnienia tak aby średniorocznie wyszły Ci 2 etaty.
Przykład:
Stan zatrudnienia przez pierwszych 6 miesięcy w roku – 3 etaty;
Stan zatrudnienia przez kolejnych 6 miesięcy w roku – 1 etat;
Stan średnioroczny – 2 etaty.
# 7 . Chciałabym skorzystać z programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej. Co w sytuacji kiedy zajdę w ciążę i nie będę mogła prowadzić firmy ? Czy będę mogła zawiesić działalność ?
W okresie trwania zobowiązania (tj. 5 lat od dnia wypłaty I raty) nie możesz zawiesić wykonywania działalności gospodarczej. Pomimo ciąży i następującego po nim macierzyństwa firma funkcjonować nie przerwanie.
W takiej sytuacji musisz zdać się na inne osoby. Najprostszym rozwiązaniem jest zatrudnienie pracowników, którzy przejmą w firmie Twoje obowiązki. Dopuszczalną opcją jest również zaangażowanie współmałżonka, który może Ci w firmie pomagać jako osoba współpracująca.
# 8. Czy mogę uruchomić tylko te rodzaje działalności gospodarczej, na które uzyskałem premię czy mogę prowadzić szerszy zakres działalności (dodatkowe kody PKD) ?
Tak – ale musisz pamiętać o jednym. Wszystko co kupisz w ramach premii możesz wykorzystać tylko do działalności (kod PKD), na którą przyznano Ci pomoc.
Przykład
Jeżeli przedmiotem Twojej inwestycji jest zakup samochodu ciężarowego w celu prowadzenia działalności handlowej, a jednocześnie prowadzisz transport drogowy towarów. To samochód będziesz mógł wykorzystywać tylko do działalności handlowej.
# 9. Czy jeżeli prowadzę firmę, której przedmiotem działalności są zarówno kody PKD, na które uzyskałem premię, jak i kody na które nie uzyskałem pomocy, to czy muszę to rozdzielać w księgowości.
Zgodnie z otrzymaną interpretacją, nie ma konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla działalności objętej premią i pozostałej działalności. Niemniej musisz mieć na uwadze, że wszystko to co zakupiłeś z premii możesz wykorzystać tylko do działalności, na którą przyznano Ci pomoc.
# 10. Jak w praktyce wygląda kontrola na miejscu w programie Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej ?
Zacznijmy od tego, że w okresie trwania zobowiązania tj. do dnia upływu 5 lat od wypłaty I raty premii musisz się liczyć z możliwością kontroli na miejscu.
Kontrolę wykonuje Biuro Kontroli na Miejscu ARiMR, a o jej terminie jesteś zawiadamiany telefonicznie z kilkudniowym wyprzedzeniem. Niestety nie możesz odmówić kontroli (jest to zagrożone sankcją w postaci zwrotu całego dofinansowania.) ale możesz poprosić o zmianę terminu z czym z reguły nie ma problemu.
Kontrola najczęściej odbywa się przed wypłatą II raty płatności. Właśnie wtedy urzędnicy sprawdzają Twoją inwestycję. Polega to na przejrzeniu faktur i potwierdzeń zapłaty oraz na wykonaniu dokumentacji fotograficznej.
Poza samą inwestycją weryfikacji podlega miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (musisz się okazać dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu lub działki) oraz sposób jej prowadzenia (tutaj możesz zostać poproszony o pokazanie dokumentów potwierdzających sprzedaż).
# 11. Czy po otrzymaniu decyzji o przyznaniu pomocy mogę zupełnie zmienić rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej i inwestycję ?
Tak – jeżeli po zmianie dalej będziesz spełniał warunki programu (nowy kod PKD znajduje się w wykazie działalności wspieranych) oraz Twoja punktacja nie spadnie poniżej poziomu, od którego przysługiwała pomoc.
Aby dokonać zmiany trzeba złożyć odpowiedni wniosek wraz z nowym biznes planem i odpowiednim uzasadnieniem. Na zmianę ARiMR ma miesiąc czasu.
# 12. Jak uzasadnić samochód osobowy na potrzeby działalności gospodarczej w programie Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej ?
Zacznę od tego, że nie ma żadnych ograniczeń w zakresie zakupu samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej. To taka sama inwestycja jak każda inna. Jedyny wyjątek stanowi działalność transportowa, w której wykluczono możliwość zakup środków transportu.
Jednak trzeba pamiętać o tym, że samochód musi być w odpowiedni sposób uzasadniony. W pierwszej kolejności trzeba uzasadnić potrzebę zastosowania samochodu w firmie. W drugiej kolejności trzeba się odnieść do parametrów i wyposażenia samochodu – trzeba odpowiedzieć na pytanie dlaczego potrzebujemy samochód w określonej wersji wyposażenia.
# 13. Chciałabym w ramach premii wykonać pokoje na krótkoterminowy wynajem (agroturystyka). Jakie warunki muszę spełnić aby wykonać tego typu inwestycję ?
Zacznijmy od tego, że w ramach programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej nie możemy finansować działalności rolniczej. A agroturystyka to nic innego jak działalność rolnicza, która polega na wynajmie do 5 pokoi wraz z posiłkami.
Dlatego, żeby sfinansować tego typu inwestycję musisz przypilnować kilku tematów:
- Budynek zakwaterowania turystycznego to nie budynek mieszkalny – agroturystykę robimy w budynku mieszkalnym, a krótkotrwały wynajem pokoi robimy w budynku zakwaterowania turystycznego. Dlatego pamiętaj, że Twój budynek na decyzji pozwolenia na budowę i projekcie będzie musiał mieć właściwą nazwę.
- Musisz posiadać kosztorys inwestorski – Wszelkie prace budowlane muszą być odpowiednio wycenione. Służy do tego kosztorys inwestorski. A kosztorys opracowujemy na bazie projektu budowlanego. Bez tych dokumentów Twój wniosek nie zostanie zaakceptowany.
- Prowadząc działalność w zakresie zakwaterowania turystycznego będziesz musiała płacić podatek od nieruchomości – jest on naliczany przez Urząd Gminy od każdego metra wykorzystywanego w działalności gospodarczej.
# 14. Ile muszę wykazać zysku, żeby nie trzeba było zwracać premii ?
Kalkulacja rachunkowa w biznes planie służy do udowodnienia dwóch kwestii.
- Po pierwsze, Twój biznes plan musi pokazać, że firma będzie rentowna. Mówiąc bardziej prosto, że wypracuje zysk.
- Po drugie musimy pokazać, że skala Twojej działalności jest wystarczająca aby uzasadnić zakup określonych przedmiotów.
Jeżeli przypilnujesz tych dwóch spraw Twój biznes plan zostanie zaakceptowany, a Ty otrzymasz decyzję o przyznaniu pomocy.
Praktyka pokazuje, że po uruchomieniu Twoja firma będzie funkcjonować znacznie gorzej niż to co podałeś w biznes planie – oczywiście, ja Ci tego nie życzę, ale tak wygląda 90% przypadków, z którymi mam styczność.
W takiej sytuacji musisz przypilnować, żeby w każdym z kolejnych 5 lat poza rokiem, w którym wypłacili Ci I ratę, Twoja firma osiągnęła zysk. Może to być nawet symboliczny zysk. Nawet 500 zł. Ale żeby nie było straty. To absolutne minimum, którego musisz przypilnować.
# 15. Czy do wniosku o przyznanie pomocy muszę załączyć oferty ?
Nie ma takiego obowiązku. Jednak warto to zrobić. Każda inwestycja przez, którą będziesz rozliczał premię (nie tylko środki trwałe) musi być zweryfikowana przez urzędnika co do wysokości kosztu. Załączając do wniosku oferty pomagasz w tej weryfikacji ponieważ pokazujesz, że dane przedmioty w określonej firmie kosztuje dokładnie tyle ile podałeś w biznes planie.
W programie Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej nie trzeba również przeprowadzać postępowania ofertowego poprzedzającego zakup.
# 16. Czy korzystając z programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej mogę jednocześnie korzystać z innych dotacji (np. z Urzędu Pracy) ?
Nie ma tutaj żadnych ograniczeń pod warunkiem, że nie będziesz łączył dofinansowań.
Przykład
Jeżeli przedmiotem Twojej inwestycji z programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej będzie budowa budynku magazynowego w celu świadczenia usług magazynowych. To możesz dodatkowo skorzystać z Urzędu Pracy na doposażenie stanowiska pracy i zakupić magazyny regałowe.
Chodzi o to, żeby cel i inwestycja w każdym dofinansowaniu były inne.
# 17. Czy maszyny zakupione w ramach premii mogę wykorzystywać do świadczenia usług w miejscowościach powyżej 5 tys. mieszkańców ?
Warunek dotyczący lokalizacji inwestycji w miejscowości do 5 tys. mieszkańców dotyczy tak naprawdę tylko inwestycji trwale związanych z gruntem takich jak budynki, budowle lub maszyny na stałe zamontowane w określonym miejscu.
W przypadku Inwestycji, która nie jest trwale związana z gruntem, warunek jest spełniony poprzez adres wykonywania działalności gospodarczej jaki podasz w CEiDG.
Przykład
Przedmiotem działalności firmy jest wynajem mobilnych automatów. W ramach premii zostały zakupione automaty, a siedziba firmy mieści się w miejscowości do 5 tys. mieszkańców. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby automaty były wynajmowane celem lokalizacji ich w dużych aglomeracjach miejskich.
# 18. Czy można łączyć prowadzenie działalności gospodarczej z zatrudnieniem na umowę o pracę w taki sposób, żeby z firmy płacić tylko składkę zdrowotną ?
Takie rozwiązanie jest możliwe ale trzeba przypilnować jednej sprawy. W okresie od dnia zarejestrowania firmy do dnia wypłaty I raty pomocy trzeba dodatkowo ubezpieczyć się społecznie z tytułu wykonywania działalności gospodarczej. Mimo, że jest to ubezpieczenie w tej sytuacji nie obowiązkowe, to dla potrzeb programu trzeba przez te 4-5 miesięcy zapłacić pełne składki.
# 19. Czy mogę w ramach premii założyć firmę, która będzie prowadziła usługi najmu maszyny (zakupionej w ramach premii) ? I czy ten najem może być prowadzony na rzecz firmy męża (mamy rozdzielność majątkową) ?
W świetle przepisów wszystko wydaje się być w porządku. Tworzysz firmę, która będzie świadczyła usługi wynajmu maszyn zakupionych w ramach premii.
W samym biznes planie nie musisz nigdzie pisać konkretnie komu będziesz wynajmowała maszyny. O fakcie, że wynajmujesz mężowi urzędnicy ARiMR mogą się dowiedzieć dopiero podczas kontroli na miejscu (kiedy zobaczą faktury).
Mimo, że na takie rozwiązanie pozwalają przepisy prawne musisz się liczyć z oskarżeniem, że stwarzasz sztuczne warunki aby uzyskać pomoc, że tak naprawdę nie chodziło o uruchomienie nowej firmy, a o doposażenie firmy męża.
W mojej ocenie znacznie lepiej by to wyglądało gdybyś wynajęła to jakiejś innej firmie, a ewentualnie ta firma na zasadzie podnajmu wynajęła by to mężowi. Przynajmniej w fakturach po stronie oceny ARiMR wszystko było by w porządku.
# 20. Czy w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień składania i w dniu składania wniosku można być na L4 ?
Fakt zwolnienia nie ma znaczenia. Chodzi o to, żeby w dniu składania wniosku i w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenie wniosku podlegać ubezpieczeniu w KRUS.
# 21. Kiedy trzeba ostatecznie przejść na ZUS – dotyczy naboru z 2018 r. ?
Ostateczny termin przejścia na ZUS to dzień złożenia wniosku o wypłatę II raty. Do tego czasu można być na tzw. podwójnym KRUS. Oczywiście z wnioskiem o płatność I raty trzeba załączyć stosowny dokument z KRUS..
# 22. Czy w ciągu 5 lat można sprzedać środek trwały nabyty z wykorzystaniem premii ?
Mimo, że rozporządzenie nie reguluje tej kwestii, tzn. nie ma zapisów odnośnie tego, że środek trwały musi być na stanie przez 5 lat, to są inne zapisy. Między innymi dotyczące tego, że firma musi działać w sposób określony w biznes planie przez okres 5 lat od wypłaty I raty.. A działalność firmy jest tutaj bezpośrednio powiązana z inwestycją, którą realizowaliśmy w ramach premii. Dlatego w mojej opinii wcześniejsza sprzedaż była by możliwa pod pewnymi warunkami:
- Musimy kupić drugi środek trwały, który będzie nie gorszy od środka, który zbyliśmy;
- Pomiędzy sprzedażą, a zakupem nie może być przerwy;
- Musimy zapytać o zgodę na taką transakcję ARiMR – choćby ze względu na to, że sprzedaż jednego środka trwałego i zakup drugiego środka trwałego ma wpływ na sytuację finansową firmy (tzw. inne przychody z tytułu sprzedaży oraz koszty związane z nową inwestycją)..
Jeżeli masz pytanie dotyczące programu Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej – zostaw komentarz. A jeżeli chcesz się odnieść do konkretnego pytania pamiętaj o podaniu jego numeru. A jeżeli chcesz się odnieść do konkretnego pytania pamiętaj o podaniu jego numeru.
Przydatne linki:
Cześć!
Otrzymałem pozytywną decyzję. Chcę otworzyć firmę zajmującą się tynkowaniem itp. W biznesplanie uwzględniłem busa, lecz z biegiem czasu wartość wzrosła do takich kwot, że nie jestem w stanie kupić nic konkretnego do kwoty ustalonej (aby nie przewyższała 50% wartości pensji)
Pomyślałem więc, że może kupie auto osobowe np: 7 osobowe, które będzie służyło jako brygadówka a wszelkiego rodzaju rusztowania itp będę przewoził w inny sposób, bądź zakup mniejszego dostawczaka z paką na graty większe.
Jak to wygląda teraz jeśli jest opinia pozytywna?
2- Po jakim czasie mogę wnioskować o wypłatę drugiej raty? Jakie muszę spełnić warunki?
Hej,
Z tego co wiem ograniczenie 50% dotyczy wyłącznie samochodów osobowych.
Bus jest rejestrowany jako samochód ciężarowy, to ograniczenie nie powinno mieć tu zastosowania.
Wniosek o II ratę składasz w okresie dwóch lat od dnia wypłaty I raty (data przelewu)
Pozdrawiam
Dzień dobry,
Czy mama może skorzystać z dotacji na 150k jeżeli tata już skorzystał z dotacji Restrukturyzacja małych gospodarstw w PROW 2014-2020?
Tak. Tylko nikt nie wie czy będzie jeszcze nabór wniosków.
Witam serdeczne
Mam takie pytanko, mamy zatrudnionych 2 pracowników i jeden z nich ma zabieg pod koniec lata i będzie musiał przejść na l4 na około 3-4 miesiący, i tutaj pytanie czy musze kogoś na jego miejsce zatrudnić czy ten okres na którym pracownik jest na l4 wlicza sie do dotacji?
Witam,
Musisz zachować średnioroczny stan zatrudnienia.
Jeżeli z jakiś względów w jednym miesiącu masz 1 etat, a w drugim miesiącu masz 3 etaty.. to średniorocznie wyjdzie 2..
Jeżeli chodzi o L4 – sprawdź w instrukcji do wniosku – przepraszam, że tak odpisuję. To dość skomplikowane i sporo pisania..
Witam korzystam z premi na rozpoczęcie działalności pozarolniczej 150k i moje pytanie czy mogę zakupić sprzęt finansowany z programu za granicą np. w Holandii I zapłacić w euro?
Witam. Czy zatrudniając pracownika w ramach Premii na rozpoczęcie działalności pozarolniczej mogę skorzystać z dofinansowania na pracownika z Urzędu Pracy?
Witam
Przyznano mi premie na rozpoczęcie działalności na warsztat. Firme otworzyłem jednak jednym z warunków jaki muszę spełnić jest zmiana przeznaczenia budynku na warsztat co sie wiąże z kosztami mimo że pieniądze otrzymane będą wydane wyłącznie na urządzenia. Co w takiej sytuacji mam robić? Co jeśli nie spełnie tego warunku?
Witam, czy nie ma możliwości, aby w ramach dofinansowania zakupić samochod zarejestrowany na salon samochodowy (samochod demonstracyjny)?
Samochód musi być nowy.. Wcześniejsza rejestracja nie wchodzi w grę..
Dzień dobry,
Czy w biznesplanie w sekcji Posiadane zasoby materialne uwzględniamy wszystkie grunty, budynki, budowle, maszyny? Czy tylko te, które mają wpływ na prowadzenie działalności?
Na szkoleniach ARiMR tłumaczy, że powinien tam się znaleźć cały majątek wnioskodawcy i współmałżonka (w przypadku braku rozdzielności)
Witam czy osoby pracujące zarejestrowane w Zusie i nie mające gospodarstwa mogą się ubiegać o dotacje na otworzenie działalności chodzi mi o otworzenie domu opieki dla ludzi starszych.Pozdrawiam
Witam , ja mam pytanie odnośnie zatrudnienia , jeżeli syn prowadzi własne gospodarstwo domowe inny adres zamieszkania i pod względem zus nie będzie to osoba współpracująca tylko traktowany jako zwykły pracownik i zgłoszenie do zus pójdzie jako umowa o pracę i składki zus też jako od umowy o pracę a nie osoby współpracującej , to czy w takiej sytuacji Arimr też zabrania zatrudnienia w ramach premii . Ponieważ pod względem ustawy nie ma zakazu zatrudnić syna jako pracownika na umowę o pracę , jeżeli nie prowadzi wspólnego gospodarstwa ze mną , ponieważ wtedy nie jest osoba współpracującą .
Witam jesli w biznesplanie mam załozenia kupna minikoparki i koparko ładowarki to czy moge jakos to zmienic i kupic tylko minikoparke droższa i lepszej firmy jesli tak to jak to zrobić Pozdrawiam
Dzień dobry. Mam 2 pytania do punktu 18:
1. Czy po złożeniu wniosku a przed otrzymaniem decyzji mogę podjąć pracę na umowie o pracę?
2. Czy będąc pracownikiem pracodawcy na umowie o pracę i jednocześnie prowadząc działalność gospodarczą mogę zatrudnić pravownika na pół etatu?
Ad.1. TAK
AD.2. TAK
Dzień dobry, posiadam firmę na tzw podwójnym Krusie. Mam na etacie dwóch pracowników. Chciałabym skorzystać z tegorocznej premii 250tyś. Czy mogę uznać obecnych pracowników jako osoby zatrudnione po otrzymaniu premii czy muszę zatrudnić dodatkowo całkiem nowe 2 osoby?
Cześć Ewelina,
To działa trochę inaczej.
Jeżeli już prowadzisz firmę, to zostanie złapany Twój średni stan zatrudnienia – czyli 2 etaty..
W przypadku skorzystania z programu będziesz zobowiązana do stworzenia dodatkowych miejsc pracy ponad to w następujący sposób:
–> przy 150 tys. – łącznie na stanie muszą przebywać 3 osoby
–> przy 200 tys. – łącznie na stanie muszą przebywać 4 osoby
–> przy 250 tys. – łącznie na stanie musi przebywać 5 osób..
…ten stan zatrudnienia trzeba utrzymać przez okres 27 miesięcy po dniu złożenia wniosku o II ratę..
Dzień dobry mam pytanie odnośnie sytuacji w której posiadam już firmę i prowadzę ją na podwójnym Krusie, planuję rozwój firmy z nowym PKD. Czy aby starać się o dofinansowanie w kwocie 150 tys zł musze zatrudnić pracownika?
Tak. W takiej sytuacji trzeba zobowiązać się do zatrudnienia 1 osoby – minimum na okres 27 miesięcy.
Witam, czy zaświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis potrzebne jest już na etapie wnioski? Co w sytuacji, jeśli osoba u której jestem ubezpieczona skorzystała z takiej pomocy w formie refundacji składki KRUS na mnie ze środków PEFRON, czy wówczas również potrzebne są zaświadczenia?
W jaki sposób wykazać się umową najmu lokalu, jeśli będzie to lokal gminny, a wiec jego ewentualny wynajem zostanie przedyskutowany na najbliższej radzie gminy? i to na okres 5 lat… Czy mogę opłacić czynsz za 5 lat z góry, jeśli będę starać się o wypłatę II raty po 2 latach od otworzenia działalności gospodarczej?
Cześć Kinga,
Brak zaświadczenia nie jest barierą.. Dzisiaj wszystko można sprawdzić w internecie.
Umowa powinna być zawarta na okres minimum 6 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy z Premii na rozpoczęcie działalności pozarolniczej. W praktyce musi to być też okres 5 lat od dnia wypłaty I raty..
Czyli tak – składamy wniosek o przyznanie pomocy, do którego załączamy umowę.. Następnie mija 6-8 miesięcy, kiedy Twój wniosek jest rozpatrywany.. Jeżeli otrzymasz decyzję o przyznaniu pomocy masz kolejne 9 miesięcy na uruchomienie firmy.. Później kolejne 3 miesiące na wypłatę pomocy.. Następnie od dnia wypłaty 5 lat realizacji zobowiązania.. – na ten cały okres musisz mieć zawartą umowę najmu.. Dlatego zrób to na okres dłuższy np. 10 lat – z opcją wcześniejszego rozwiązania umowy..
Pozdrawiam
Witam, czy wymagane jest przekształcenie budynku (stodoła) na usługowy? Jak to zrobić?
Zależy to od trzech rzeczy:
#1. Działalności jaką chcesz wykonywać;
#2. Inwestycji – na ile jest związana z tym budynkiem;
#3. Czy planujesz zatrudniać pracowników, którzy będą coś robili w tym budynku..
..
Zmianę sposobu użytkowania trzeba dostarczyć najpóźniej na etapie wniosku o płatność I raty..
Witam.
Czy mój mąż będący 53 letnim emerytem i pracujący dodatkowo na umowę o pracę, ubezpieczony w ZUS, ale prowadzący wspólne gospodarstwo domowe, zamieszkujący pod tym samym adresem i będący współwłaścicielem gruntu pow. 1ha przeliczeniowego może ubiegać się o pomoc pod innym kodem PKD niż ja? Czy może równolegle ze mną złożyć wniosek?
Mirosława,
Podstawowym warunkiem programu jest podleganiu ubezpieczeniu KRUS przez minimum 12 miesięcy przed złożeniem wniosku.. Warunek jest rozpatrywany na osobę. Jeżeli zatem Twój mąż płaci ZUS to z Premii na rozpoczęcie działalności pozarolniczej raczej nie skorzysta.
Natomiast są inne programu..
Bliźniaczy na program na uruchomienie firmy dostępny jest za pośrednictwem Lokalnych Grup Działania..
Pozdrawiam 🙂
Witam,
Chce otworzyć działalność pozarolniczą.
Chce prowadzić usługi budowlane, lecz prawodpodobnie moim klientami beda tylko osoby prywatne, i myślę ze lepiej nie rozliczac vatu (czy to prawda jak rozlicze vat to bede musiał byc przez 5 lat na vacie?)
Czy środki trwałe jaka jakiś warunek? bo myślałem o samochodzie lecz niestety kosztuje 140 tysiecy, i wole kupić za dofinansowanie inne maszyny, urządzenia. Tylko czy jest jakis wymóg ze maszyny musza być za określoną kwote? np moge zakupić dużo różnych maszyn, elektronarzedzi aby suma dala ponad 70 % wartosci dofinansowania?
Chce byc 2 lata na krusie , kolejne 3 na zucie (czy bedac na zusie moge placic sobie krus , aby po 3 latach wrocic na podwujny krus?)
Dziekuje za odpowiedz.
Cześć Paweł !
Odpowiem z praktyki. Jeżeli zdecydujesz się przejść na VAT to najprawdopodobniej już na tym VAT zostaniesz. Wyjście VAT jest równoznaczne ze zwrotem podatku od wartości rynkowej zakupionych maszyn / urządzeń / budynków..
Jeżeli chodzi o samochód osobowy – to na ten cel możemy przeznaczyć nie więcej niż 50% kwoty premii. Ogólnie samochód to w ARiMR inwestycja pase.. lepiej pieniądze przeznaczyć na coś innego.
Przy wariancie KRUS + ZUS.. po przejściu na ZUS musisz zrezygnować z KRUS.
Pozdrawiam
Witam,
Chce wziąć dotacje na 200 tyś (z 1 pracownikiem)
Planuje firme budowlaną, pytanie jak jest z vatem? jak bym chciał odliczyc vat czyli 46 tys to urzad skarbowy to wyplaca?
Czy za te pieniadze musze kupić jakieś narzedzia? czy to moze byc na prowadzenie dzialalnosci?
Czy moge byc 2 lata na dzialalnosci pozarolniczej, a kolejne 3 na zusie? i czy w takim wypadku nie przeszkadza rozliczyc vat ? (będa na podwujnym krusie)
Pracownik musi byc zatrudniony minimum 2 lata, czy mozna zatrudnić osobe już zatrudniona gdzie indzie? w tedy sa niższe skladki|? ile wynosza?
Pozdrawiam
Konrad
Witaj Konrad,
Zwrot VATu uzyskasz w terminie 60 dni i będą to Twoje pieniądze, z którymi możesz zrobić co tylko będziesz chciał. Jeżeli chodzi o kolejne dwa pytania to podsyłam linki do materiałów wideo:
–> Koszty zatrudnienia w Premii – https://www.youtube.com/watch?v=x0eDZuezXLI&t=2s
–> ZUS w premii – https://www.youtube.com/watch?v=UUGRXTmfBKc
Pozdrawiam
Dzień Dobry
Czy do rozliczenia 1 płatności, będzie potrzebna na zakup maszyny sama faktura miedzy sprzedającym a kupującym, czy dodatkowo potwierdzenie przelewu.
Witam Pana
Dostałem premie na rozpoczęcie JDG usługi remontowo-budowlane i czy mogę podjąć się zlecenia za granicą ?
np. w Niderlandach?
Oczywiście, że tak.
Trzeba tylko pamiętać, że siedziba firmy lub/i inwestycja trwale związana z gruntem musi się znajdować w miejscowości do 5 tys. mieszkańców..
Dzień dobry, czy premie można przeznaczyć na działalność na wyrób produktów mięsnych i sprzedaż ?
W przypadku tego typu pomysłu proponuję działanie Przetwórstwo i marketing produktów rolnych…
Witam
Czy za pieniądze z przyznanej premii można kupić używaną maszynę taką jak koparka?
Maszyny muszą być nowe w dniu zakupu.
Dzień dobry,
Chciałam się dopytać czy mozna pozostać na krusie przez całe 5 lat trwania działalności czy trzeba przejść na ZUS?
W dniu złożenia wniosku o płatność II raty (2 lata od wypłaty I raty) musisz przejść na ZUS.
Dzień dobry. Ubiegam się o premię na otworzenie działalności mobilnej. Poinformowano mnie, że mogę kupić samochód, ale jedynie nowy. Nie oszukujmy się, ale z budżetem który jest u mnie w gminie ciężko kupić nowy samochód. Czy takie są wytyczne? Nigdzie na stronie w oficjalnych informacjach nie znalazłam takiego zapisu.
Jeżeli chodzi o program 6.2. Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej to w rozporządzeniu mamy zapis, że maszyny i urządzenia muszą być nowe. Dlatego w grę wchodzi wyłącznie nowego samochodu. Dokładnie decyduje tutaj wpis w dowodzie rejestracyjnym – musisz być wpisany jako pierwszy właściciel.
Od naboru w 2022 r. dodatkowo dochodzi wymóg, że na samochód osobowy możemy przeznaczyć nie więcej niż 50% kwoty premii..
Dzień dobry mam dwa pytania:
– czy za wykształcenie czeladnik mogę mieć przyznane punkty?
– czy jeśli złożyłam wniosek w poprzednim naborze i chcę założyć zakład zegarmistrzowski to czy mogę z premii zakupić samochód do np. przewozu antycznych zegarów? Bo myślałam, że tak a arimr uważa, że nie mogę kupić za więcej niż 50 tys. zł netto….
Hej Ewelina,
Za wykształcenie czeladnicze dostaniesz punkty tylko w sytuacji jeżeli to wykształcenie będzie powiązane przynajmniej z jednym kodem PKD, na który ubiegasz się o dofinansowanie.
Oczywiście, że możesz zakupić samochód. Jedynym ograniczeniem nie jest cena samochodu, a raczej jego przydatność w firmie – oczywiście mówimy tutaj o naborze z 2020 roku. W 2022 roku koszt zakupu samochodu osobowego będzie ograniczony do 50% wartości otrzymanej premii..
Te 50 tys. to nic innego jak wymysł urzędniczy.. Poszła taka nieoficjalna interpretacja, żeby samochody osobowe utrącać – dlatego, że w kraju poszła masa wniosków na wypasione bryki kupowane najczęściej na przewóz osób na wesela. I urzędnicy do tego się stosują.. Ale nie jest to obowiązujący przepis prawa. Tak powiedzą Ci przez telefon, w piśmie już tego nie napiszą. My regularnie się z nim szarpiemy o te samochody i w większości przypadków przy dobrym uzasadnieniu arimr się łamie i daje decyzje..
Dzien dobry, czy środki z premi można przeznaczyć na działalność polegającą na czyszczeniu i zaprawianiu zbóż, pod pkd 01.64.Z?
Niestety – ten kod PKD nie jest wspierany..
Czy ograniczenie 50% kwoty pomocy dotyczy wszystkich środków transport? Czy tylko samochodów osobowych? Czy kupując samochód dostawczy mogę wrzucić całość w koszty kwalifikowane? Samochód kosztuje 186 tys., chcę się starać o 250 tys.
Ponadto czy mogę w etaty wliczyć osoby, które w obecnej chwili są już u mnie zatrudnione, ale np. zwolniłabym je, czy muszą to być zupełnie nowi pracownicy?
Hej Wiktoria,
Ograniczenie dotyczy wyłącznie samochodów osobowych.
Jeżeli samochód dostawczy będzie uzasadniony to możemy na niego przeznaczyć nawet 100% premii.
Jeżeli chodzi o zatrudnienie to tak naprawdę chodzi o to żeby zwiększyć jego stan wyrażony w etatach. Muszą to być stanowiska pracy podane w b.p.
Jednocześnie nie ma zakazu zatrudniania obecnych pracowników, na pewno nie można zatrudniać osób blisko spokrewnionych.
Pozdrawiam
Robert S
Jeżeli chodzi o zatrudnienie pracownika to czy w grę wchodzi również zatrudnienie osoby, która była u nas na stażu (Np z Urzędu pracy, bądź unijny), zgodnie z umową po zakończeniu stażu mam zapewnić zatrudnienie 3 miesiące i czy ten czas wliczałyby się również jako zapewnienie etatu do premii? Zastanawia mnie również czy zakup takich sprzętów jak tv, ekspres do kawy, kanapa, fotele (będą znajdowały się w gabinecie), odkurzacz (do sprzątania lokalu) będzie można rozliczać jako środki trwałe? Nie są bezpośrednio zwiazane z planowanym biznesem, ale podnoszą standard świadczonych usług.
Hej Krzysztof,
W programie Premia na rozpoczęcia działalności pozarolniczej nie mamy jakiś szczególnych ograniczeń jeżeli o to co chcemy zakupić – może z wyjątkiem samochodu osobowego, który od naboru w 2022 r. będzie można finansować do 50% wartości otrzymanej premii. Oznacza to, że wszystko co jest związane z zaplanowaną w biznes planie działalności pozarolniczą można rozliczyć w ramach programu. Warunek jest jeden.. Musi to być dobrze uzasadnione.
Jeżeli chodzi o zatrudnienie – to złożona kwestia. Myślę, że jeżeli nie będziesz się chwalił w ARiMR, że zatrudniłeś stażystów z UP to nikt problemu z tego robić nie będzie..
Dzien dobry, na jaki rodzaj działalności można zakupić z premii ciągnik siodłowy albo samochód z naczepa ?
Witam,
czy dopuszczalna jest sytuacja, w której otwieram działaności gospodarczą, a moja siostrzenica otwiera taką samą działalność tyle, że w wersji mobilnej? Oboje jesteśmy domownikami w jednym gospodarstwie rolnym, mamy jednak inne adresy zamieszkania oraz inne numery producenta rolnego, z tym, że ja nie korzystam ze swojego od 3 lat. Pozdrawiam.
Mieliśmy kiedyś takie 2 wnioski z jednego gospodarstwa i to przeszło.. ale trzeba było napocić się na wyjasnieniach..
Dzien dobry, pod jaki rodzaj działalności można zakupić premii ciągnik siodłowy bądź samochód z naczepą?
Setki możliwości. Np. Handel..
Ale pamiętaj, że to złe podejście. Zacznij od biznesu. Inwestycja to krok nr 2.
To co opiszesz w biznes planie trzeba będzie później przez 5 lat realizować..
Dzień Dobry.
Prowadzę już ponad rok działalność i przymierzam się do złożenia wniosku o drugą ratę.
Do działalności mam wpisane także inne kody PKD nie ujęte w dotacji (oczywiście zakupiony sprzęt wykorzystywany jest wyłącznie do działalności, na którą uzyskałem dofinansowanie).
Pytanie: We wniosku o drugą ratę, trzeba wpisać “Wartość dodaną brutto ze wspieranej działalności pozarolniczej w zł”, ( w skrócie przychody minus koszta). Czy mogę tu wpisać wyliczoną kwotę z prowadzenia całej firmy, czy muszę tylko wyszukać te pozycje przychodów i kosztów, dotyczące kodu PKD wpisanego we wniosku?
Pozdrawiam
Hej,
W publicznym komentarzu wszystkiego powiedzieć nie mogę.. Odpowiadając oficjalnie wpisujemy tylko wartość dodaną dla działalności, na którą otrzymaliśmy premię..
R.S.
Witam czy naprzykład samochód który jest wpisany w dotacje może być kupiony na raty?
Lub inne zeczy?
Teoretycznie jest to możliwe przy założeniu, że spłata rat nastąpi do dnia złożenia wniosku o wypłatę II raty (czyli po 2 latach)
Cześć,
1. Czy będąc na vacie mam planować inwestycje na 150k czy 184,5k ?
2. i Jeżeli planuje inwestycje na 184.5k to 70% na środki trwałe to będzie 129,5 k ??
Cześć,
Ad.1. jeżeli jesteś VATowcem to 185 k
Ad.2. tak, w tej sytuacji środki trwałe to minimum 130 k
Robert S.
Witam,
mam pytanie, czy zgodnie z zasadą swobody działalności gospodarczej, mogę prowadzić działalność również pod innymi kodami PKD, niż wskazany we wniosku, z założeniem; kod główny PKD, jak we wniosku o dotacje, mienie nabyte w ramach dotacji nie będzie wykorzystywane do prowadzenia działalności w ramach innych działalności PKD.
I jeszcze w aspekcie powyższego, czy np: uzyskiwanie dochodów w ramach prowadzonej działalności, z tzw. innych kodów PKD, w wysokości wyższej niż uzyskiwana z działalność wykonywanej w ramach PKD z dotacji, ma jakieś znaczenie?
pozdrawiam…
Hej Rafał,
W Polsce mamy swobodę działalności gospodarczej, której w żaden sposób nie wolno ograniczać. To prawo konstytucyjne.
W zasadzie możesz robić co chcesz.. Skupić musisz się jedynie na działalności na którą uzyskasz premię. Tutaj ważne żeby zapewnić urząd, że zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie do działalności, na którą uzyskaliśmy dofinansowanie. Na potwierdzenie tego składa się w ARiMR oświadczenie.. Wysokość przychodów z różnych rodzajów działalności nie ma znaczenia.
Pozdrawiam
Witam Panie Robercie
Mam pytanie odnośnie rozliczania premii . Czy jeśli w biznesplanie wpisałem kwoty brutto a zostanę vatowcem to czy mogę premię rozliczyć brutto i nie występować o zwrot podatku vat do urzędu skarbowego . Jeśli nie to czy muszę wprowadzać zmiany w biznesplanie ?
Pozdrawia
Jacek
Hej Jacek,
Zasada jest prosta.. Jeżeli rozliczasz VAT to inwestycję rozliczasz z premii netto. Jeżeli nie rozliczasz VAT, to inwestycję rozliczasz brutto. Problemem nie jest ARiMR – im to w zasadzie wszystko jedno.. Problem będzie jak wyjdzie to w US… A więc zrób zmianę b.p.
Pozdrawiam
Witam
panie Robercie czy moę pod ten program zakupić ładowarkę teleskopowa na wynajem….
Tak,
Ale trzeba to zrobić w mądry sposób..
Urzędnicy często badają możliwość stwarzania sztucznych warunków – np. czy ładowarka może służyć do gospodarstwa rolnego..
Czy podczas kontroli sprawdzane są również pozwolenia np z Sanepidu, na prowadzenie działalności w danym lokalu? Czy przewiduje Pan jakieś szkolenia na bieżący nabór? Pozdrawiam.
Może być sprawdzane.. Szczególnie jeżeli taka informacja pojawiła się na etapie wniosku o przyznanie pomocy i jeżeli jest to wymagane przepisami prawa..
Szkolenie będzie w listopadzie – będą to wcześniej nagłaśniał..
Witam 9 -9-2020 dostałem przelew na 200tys jakie sa zobowiązania z tamtych lat beneficjeta ponieważ widzę że teraz jest 2 lata na rozliczenie pierwszej transzy czy nie było 3 ewentualnie gdzie mógł bym znaleźć szczegółowe info na ten temat. Zatrudnienia ludzi na jak długo itd.
Witaj Krzysztof,
Jeżeli chodzi o zobowiązania z Premii na rozpoczęcie działalności pozarolniczej to najważniejsze informacje znajdziesz w decyzji o przyznaniu pomocy.
W Twoim przypadku do 08.09.2022 r. musisz złożyć wniosek o płatność II raty, do którego trzeba miedzy innymi załączyć:
–> faktury na 250 tys.
–> przelewy
–> zaświadczenie z ZUS
–> umowy o pracę na stanowiska wskazane w b.p. z zakresem czynności
–> pewnie jeszcze jakieś umowy z dostawcami / specyfikacje / protokoły – wszystko zależy od tego co tam masz..
Jeżeli coś nie będzie się zgadzało na moment rozliczenia – trzeba przygotować wcześniej wniosek o zmianę biznes planu.
Informacyjnie wspomnę, że mamy usługę przejęcia obsługi i usługę rozliczenia..
Pozdrawiam
Ja też jestem zainteresowana, czy można zatrudnić pracownika na umowę zlecenie albo rencistę w ramach spełnienia warunków. Biorę udział w programie pierwszego naboru.
Zobowiązanie dotyczy zatrudnienia osoby na umowę o pracę. Nie ma znaczenia kogo zatrudniamy.
Dzien dobry, czy w ramach premi można prowadzić usługi transportowe zbóż, kukurydzy itp. W ramach premii zostałby zakupiony ciągnik z naczepą ?
Hej Justyna,
Transport OK – ale:
#1 – akurat pod ten kod PKD nie możemy zakupić środka transportu;
#2 – Jeżeli chodzi o handel warzywami to niestety taki kod nie będzie wspierany;
Natomiast ciągnik z naczepą możemy zakupić pod masę innych działalności.. (np. handel węglem)
Pozdr.
Dzień dobry,
Czy premię można wydać na zakup domu modułowego ( 35m2 – bez pozwolenia na budowę) pod wynajem? Oczyszczalnia i ogrodzenie będzie środkiem trwałym? Czy w takim przypadku też będzie potrzebny kosztorys inwestorski?
Z góry dziękuję i pozdrawiam.
Witaj Ewa,
Wszystko co zawiera roboty budowlane wymaga sporządzenia kosztorysu inwestorskiego – niezależnie od tego czy potrzebujemy decyzji pozwolenia na budowę czy nie.. Poza tym zwracam też uwagę, że to program na działalność pozarolniczą. Nie budujemy tutaj budynków mieszkalnych.. Nazwa powinna brzmieć np. budynek zakwaterowania turystycznego. W takiej sytuacji prawomocne pozwolenie na budowę może być już potrzebne.
Jeżeli potrzebujesz doradztwa – to przyjmujemy już zlecenia na tegoroczny nabór..
Pozdrawiam
Witam. Czy w ramach spełnienia warunków zatrudnienia pracownika, mogę zatrudnić na umowę zlecenie studenta, ewentualnie skorzystać z dofinansowania zatrudnienia pracownika z urzędu pracy? Czy zatrudnienie rencisty lub emeryta jest możliwe?
Dzień dobry,
Jeżeli podstwą planowanej działalności ma być portal internetowy, czy możliwe jest zaliczenie ceny zakupu portalu do środków trwałych?
Zakup portalu to max 30% premii..
Działalność musi być prowadzona w miejscowości do 5 tysięcy osób, ale co w przypadku gdyby np. umowa najmu została nam wypowiedziana? Czy nowy lokal również musi być w tej samej miejscowości, czy można zmienić wówczas lokalizacje na miasto? Myślę o działaności usługowej, a w docelowym miejscu muszę wykonać kilka prac remontowo przystosowawczych do wymagań sanepidu, czy warto robić to za pieniądze z premii? Ujmować w biznesplanie? Czy tutaj znowu będzie wiązało się to z kosztorysem i jak to się mówi skórka za wyprawkę?
Hej Waldek,
Zacznijmy od tego, że jeżeli robisz inwestycje trwale związane z gruntem np. remont / dostosowanie lokalu, który wynajmujesz to raczej musisz mieć pewność, że przez okres 5 lat nikt Ci tej umowy nie wypowie.
Natomiast jeżeli to co realizujesz z premii to są rzeczy mobilne, które z łatwością można przenieść w inne miejsce, to w takiej sytuacji trzeba o tym wcześniej powiadomić ARiMR.. Oczywiście nowy lokal musi być zlokalizowany w miejscowości do 5 tys. mieszkańców..
Jeżeli chodzi o remont.. To możesz do tego podejść inaczej. Wyobraźmy sobie sytuację, w której za 30% premii kupujesz towar, który następnie sprzedajesz. W ten sposób przy np. 150 tys. premii wycofujesz 45 tys. gotówki, którą możesz przeznaczyć na remont, który wykonasz metoda gospodarską.
Po więcej info. zapraszam na konsultację.
Robert S
Witam Panie Robercie
Chce założyć wypożyczalnie sprzętu budowlanego.
Znam firmę która chce odemnie wynająć cały sprzęt. Czy w umowie najmu długoterminowego który ma trwać 5lat i 1 miesiąc od płatności 1 transzy mogę zawrzeć informację że po upływie tego czasu najmu towar zostanie mu sprzedany na za daną cenę. Czy podczas kontroli muszę mieć sprzęt u siebie czy wystarczy że przedstawię komisji fakturę że jest w danym czasie na wynajmie.?
Witam,
Ok – to co opisałeś jest jak najbardziej możliwe.
Ale w biznes planie trzeba przedstawić to inaczej, żeby urzędnik nie zarzucił Ci stwarzania sztucznych warunków w celu uzyskania dofinansowania.
Szczegóły na konsultacji..
Pozdrawiam
A czy zatrudniając pracownika, musi on u nas pracować na pełny etat ?
Tak musi to być umowa o pracę na cały etat.
Zobowiązanie dotyczy zatrudnienia jednej osoby na okres 2 lat od momentu wypłaty II raty płatności.
Czy w 2022 roku projekt premia na działalność pozarolniczą również będzie możliwy?
Jeżeli pytasz – Czy będzie nabór wniosków ? – to na razie nie mamy takich informacji. Ale jeżeli zostaną wolne środki nie można tego wykluczyć.
Witam,
czy wydatki sfinansowane środkami z premii oraz odpisy amortyzacyjne są kosztem uzyskania przychodu?
Premia jest neutralna podatkowo.
Odpisy amortyzacyjne od zakupów finansowanych z premii nie są kosztem uzyskania przychodu.
Czyli otrzymanie tej premii nie jest przychodem podatkowym. Ale czy wydatki finansowane z niej można zaliczyć do kosztów firmowych, poza odpisami amortyzacyjnymi?
Premia nie jest przychodem. A to co z niej finansujemy nie możemy zaliczyć do kosztów..
Myślę o założeniu firmy świadczącej usługi beauty, ze względu na charakter pracy najlepszą lokalizacją wydaje się być miasto (30 tys. mieszkańców), firmę mogę zarejestrować pod adresem mojego zameldowania, spełnia wtedy wymóg liczby mieszkańców (tj. do 5 000), ale czy sama zakład może być na terenie mista? Czy jest szansa, że aktualny nabór zostanie przedłużony do końca stycznia 2022r.? Pozdrawiam.
Odnośnie terminu naboru to wiem, że zostanie uruchomiony w listopadzie.. Na ten moment nie mam pojęcia czy obejmuje styczeń, w tamtym roku skończył się z końcem grudnia.. Odnośnie Twojego problemu z miejscem zamieszkania są na to obejścia..
Dziękuje za odpowiedz. Nasunęła mi się jeszcze jedna myśl, w planowanym biznesie będę łączyć usługi z zakresu kosmetyki i fizjoterapii – różne kody PKD, czy przewidywane zakupy w ramach premii muszą przeważać na główny kod PKD, być po równo rozdzielone a może nie ma to znaczenia?
Jeżeli oba PKD wprowadzasz to biznes planu. To w b.p. jako główny kod wpisujemy ten, z którego wartość sprzedaży jest większa. Później jak zarejestrujesz firmę tak naprawdę nie ma to już większego znaczenia.
Zamierzam wyjechać na jakiś okres. Czy dokumenty można złożyć pocztą ?
Nie ma problemu. Obsługujemy klientów z całego kraju, również tych przebywających zagranicą.. Byle była by możliwość kontaktu i przesłania dokumentów.
Jak wyglada realizacja biznesplanu w praktyce, tj. jeśli wpiszę sobie np. remont za 10000 zł to muszę ściśle trzymać się tego progu czy mogę na ten cel przeznaczyć więcej lub mniej? Czy pojęcie remontu/przystosowania lokalu muszę rozbijać na czynniki pierwsze- płytki, farby, robocizna itd, podając jednocześnie ceny jednostkowe, czy może wystarczy podać cenę ogólną za całość?
Zacznijmy od tego, że roboty budowlane wymagają kosztorysu inwestorskiego.
Kosztorys wykonujemy albo w metodzie uproszczonej (materiał i robocizna łącznie) albo w metodzie szczegółowej (robocizna i materiały wyodrębnione osobno).
Podstawą wyceny pozycji w kosztorysie są katalogi cenowe (np. wykonanie metra kwadratowego ściany ma przypisaną określoną wartość)..
Niezależnie od tego jaka Ci wyjdzie kwota za całość.. Na etapie realizacji coś może kosztować więcej, może kosztować mniej – to normalne. Ważne, żeby wciąż były to ceny rynkowe.
Zwracam też uwagę, że budynek musi być przystosowany do planowanej działalności gospodarczej. Remont możemy robić tylko w takim budynku (np. warsztat czy budynek usługowy). W przypadku budynków znajdujących się w gospodarstwie rolnym (np. gospodarczych) konieczne jest zrobienie zmiany sposobu użytkowania budynku..
Pozdr.
Jakie dokumenty należy dołączyć przy składaniu wniosku i biznesplanu do ARIMR?
U każdego wygląda to inaczej. Jeżeli potrzebuje Pan pomocy – Zapraszam do współpracy.. Zawsze zaczynamy od konsultacji podczas, której upewniamy się na 100% że kwalifikuje się Pan do pomocy, robimy optymalizację punktową oraz rozmawiamy o firmie i inwestycji.. Po konsultacji wydajemy listę załączników i zaczynamy działać.. Wszystkie informacje znajdzie Pan tutaj –> https://bizneszamiastem.pl/premia-na-rozpoczecie-dzialalnosci-pozarolniczej-kompleksowa-obsluga/
Witam. Biorę udział w pierwszym naborze 2018r. Mam spełnić jeszcze jeden warunek, zatrudnienie pracownika. Czy mogę zatrudnić na umowę zlecenie studenta, lub skorzystać z dofinansowania na pracownika z urzędu pracy, ewentualnie zatrudnić emeryta lub rencistę? Wiem tylko że nie mogę zatrudnić współmałżonka. I jeszcze jedno, co jeśli pracownik zachoruje i będzie przebywał kilka miesięcy na zwolnieniu lekarskim?
Witaj,
To musi być umowa o pracę..
Umowę wraz z ZUS ZUA, ewentualnie ZUS DRA dołączasz do wniosku o płatność II raty.
Jesteś zobowiązana do utrzymania 1 etatu przez okres 2 lat od dnia wypłaty II raty pomocy. Przy ewentualnej kontroli będzie to badane średniorocznie. tzn. może być sytuacja, że np. przez 6 miesięcy masz 2 etaty, a później nie masz nikogo – średnio i tak wyjdzie 1 etat.
Nie do końca rozumiem o co chodzi z pytaniem o zwolnienie lekarskie.. Jeżeli pracownik tak długo będzie na zwolnieniu to trzeba będzie znaleźć dla niego zastępstwo..
Czy VAT trzeba zapłacić z własnych środków. Jak jest rozliczany vat ?
Różnie w zależności od tego czy jesteśmy płatnikiem VAT czy nie..
Jeżeli jesteśmy płatnikiem podatku VAT i mamy możliwość odliczenia podatku z Urzędu Skarbowego to inwestycję rozliczamy netto.
Jeżeli nie jesteśmy płatnikiem VAT rozliczamy brutto.
1. PYTANIE: Planuję starać się o dotacje na działalność turystyczną związaną z jeziorem które mieści się w gminie obok.
Czy działalnośc musi być prowadzona na terenie tylko mojej gminy?
2.PYTANIE: Czy muszę zrezygnować z KRUS , jeżeli tak to czy dalej mogę prowadzić działalność rolniczą,
uprawiać ziemię, dzierżawić od agencji itd. ?
Pozdrawiam
Działalność może być prowadzona w dowolnym miejscu w kraju. Trzeba tylko przypilnować żeby lokalizacja projektu była umiejscowiona w miejscowości do 5 tys. mieszkańców. Jeżeli chodzi o pytanie nr. 2 – jak najbardziej można prowadzić działalność rolniczą.. jedno z drugim nie ma nic wspólnego.. Natomiast jeżeli chodzi o KRUS to w programie mamy zobowiązanie, że najpóźniej w dniu złożenia wniosku o II ratę trzeba przejść na ZUS (czyli po 2 latach od wypłaty I raty). Realnie na ZUS trzeba przebywać minimum przez 3 lata..
Ile będę płacił ZUS-u po przejściu z KRUS ? Od czego to zależy i jak wygląda w rzeczywistości.
trochę za obszerny temat na komentarz.. Teraz po tzw. nowym ładzie, sporo się zmieni. Wkrótce zamierzam opublikować filmik w którym wszystko przeliczę i pokażę.. ale zamierzam poczekać, aż zakładane zmiany wejdą w życie.. Gdyby zostało po staremu to minimalny roczny koszt ZUS to ok. 7 tys., po odliczeniu podatków to ok. 3 tys…
Czy sprzęt zakupiony na rozpoczęcie działalności pozarolniczej musi być nowy, czy może być używany
i pochodzić od dealera. Czy musi być na niego faktura vat czy wystarczy umowa kupna sprzedaży?
Sprzęt musi być nowy. Trzeba na to zwrócić uwagę szczególnie w przypadku zakupu środków transportu – mega ważne jest żeby w dowodzie rejestracyjnym figurować jako pierwszy właściciel.. Sam dokument to już kwestia sprzedawcy, a dokładnie tego czy jest on czynnym VATowcem.. Dopuszczalna jest faktura, umowa kupna sprzedaży czy rachunek..
Dzień dobry, czy działalność polegająca na wynajmie samochodu osobowego z kierowcą do ślubu wchodziła by w grę lub ewentualnie wypożyczanie samochodów beż kierowcy? Jeśli z premi zakupilibyśmy np. 2 samochody na wynajem?
Wypożyczanie samochodu bez kierowcy nie wchodzi w grę – ponieważ tego kodu PKD nie ma w zestawieniu.
Wynajem samochodu z kierowcą na ten moment wchodzi w grę.. Jeżeli są dwa samochody to w b.p. trzeba uwzględnić dodatkowe miejsce pracy (jeżeli nie zwiększamy premii może to być np. umowa zlecenie)..
Trzeba jednak zwrócić uwagę na planowane zmiany.. Ma być usunięty kod PKD Działalność taksówek osobowych, a ponad to zakup samochodu osobowego nie może stanowić więcej niż 50% kwoty premii – na ten moment zmiany jeszcze nie weszły w życie..
Mam nadzieję, że pomogłem
Pozdrawiam
Robert S.
Bardzo dziękuję za odpowiedź. Rozumiem, czyli wynajem samochodu do ślubu też jest to kwestia dyskusyjna, bo jeśli można przeznaczyć tylko 50% kwoty na samochód osobowy, a byłaby to podstawowa działalność, to wtedy co z resztą kwoty. A czy np. skup żboża w ramach tej premii byłby dobrym pomysłem?
Witam chcę się dowiedzieć co mogę zrobić żeby być w porządku co do ARiMR
Ostatnio środek trwały czyli ciągnik rolniczy kupiony z premii uległ wypadkowi drogowemu i został poważnie uszkodzony ,została uznana szkoda całkowita czy mogę sprzedać wrak i zakupić inny ciągnik z uzyskanego odszkodowania
Z uzyskanej premii kupiłam ciągnik rolniczy który ostatnio uległ wypadkowi i uznali szkodę całkowitą i co mogę zrobić w tej sytuacji żeby być w porządku co do ARiMR
Mam w biznesplanie zapisany zakup w pierwszym roku działalności trzech maszyn. Dwie pierwsze już zakupiłem ale nie wiem czy zdążę kupić trzecią. Czy mogę ją zakupić w następnym roku ale oczywiście przed upływem dwóch lat i przed złożeniem wniosku o wypłatę drugiej transzy dopłaty ?
Bardzo dziękuję za odpowiedź. Rozumiem, czyli wynajem samochodu do ślubu też jest to kwestia dyskusyjna, bo jeśli można przeznaczyć tylko 50% kwoty na samochód osobowy, a byłaby to podstawowa działalność, to wtedy co z resztą kwoty. A czy np. skup żboża w ramach tej premii byłby dobrym pomysłem?
Dokładnie tak. Wydaje mi się, że nie ma kodu PKD związanego ze skupem zboża..
Czy przy składaniu wniosku o premię muszę już posiadać lokal na prowadzenie działalności czy mogę go nabyć/wynająć dopiero po decyzji o przyznaniu premi?
Jeżeli wykonujesz inwestycję trwale związaną z gruntem (budowa, przebudowa, remont lub wyposażenie lokalu) to w takiej sytuacji powinieneś posiadać prawo do użytkowania lokalu (np. umowa użyczenia zawarta na 7 lat).. Jeżeli robisz inwestycję, która nie jest związana z gruntem – lokal nie będzie potrzebny.
Czy mogę zakupić używany samochód dostawczy w ramach premii?
Czy po złożeniu wniosku o dofinansowanie na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gpspodarczej mogę już założyć firmę czy muszę czekać na decyzję z ARIMR ?
Witaj,
Firmę można założyć już na drugi dzień po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Oczywiście robimy to na własne ryzyko..
Witam Panie Robercie. Dziękuję za szybką odpowiedź na moje pytanie . Rozumię że mogę otworzyć działalność i czekać na decyzję,a moje ryzyko jest takie że albo dostanę premię albo nie.
Dokładnie tak
Nie – jeżeli wpisujemy w zestawienie samochód musi być nowy w dniu zakupu.
Nie. Tylko nowe srodki trwale i ruchome. Szkoda, ze np nie mozna tych co maja do 2 lat. Malo ludzkie .
Dzień dobry, mam następujące pytania.
1. Czy w ramach założenia działalności pozarolniczej mogę kupić lokal w mieście powiatowym (a mieszkam i prowadzę gospodarstwo na wsi) i przeznaczyć ten lokal jako siedzibę swojej firmy?
2. Czy mogę kupić lokal z przeznaczeniem na wynajem? I jeśli tak to czy jest ograniczenie co do lokalizacji?
Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
Dodam jeszcze jedno pytanie. Czy jest jakiś sposób żeby w ramach tego programu zakupić jakiś środek trwały o charakterze inwestycyjnym? Chodzi mi głównie o nieruchomości.
A jakie są konsekwencje, jeśli z przyczyn takich jak pandemie będzie trzeba zamknąć działalność. Co jeśli okaże się że nie zatrudnię jednak pracownika bo nie mam dla niego pracy ze względu na spadek zamówień i dochodów?
Zobowiązania trzeba utrzymać.. Z drugiej strony istnieje specjalne rozporządzenie covidowe ukierunkowane na działania PROW 2014-2020, które daje możliwość dyrektorowi oddziału regionalnego ARiMR, żeby zwalniał z niektórych zobowiązań z uwagi na COVID.. W takiej sytuacji należy wystąpić z wnioskiem do Dyrektora ARiMR i poprosić o zwolnienie z zobowiązania. I tutaj mamy dwie przesłanki do takiego zwolnienia. 1) występują przepisy, które uniemożliwiają nam wykonywanie działalności gosp. np. restauracja.. 2) nie ma bezpośrednich przepisów, ale sytuacja pandemiczna spowodowała, że działalność nie może być wykonywana np. sprzedaje produkty do restauracji, a te nie mogą działać to ode mnie nie kupują produktów..
Co ważne – decyzja Dyrektora jest uznaniowa i za każdym razem jest to indywidualna ocena.
Pozdrawiam
Życzę wytrwałości.
Czy mąż i żona mogą w jednym naborze składać oddzielne wnioski na dwie działalności? Dodam,że posiadają wspólność majątkową.
Witam
Odnośnie kwestii rozliczenia dotacji w kwotach netto i brutto oraz możliwości odzyskania nadwyżki podatku VAT.
Panie Robercie, proszę o zapis z regulaminu/umowy lub aktów prawnych, który mówi o tym, że nie można ubiegać się o zwrot podatku VAT w ramach rozliczenia dotacji “Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej” w ramach działania 6.2 “Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich”.
“Jeżeli po zarejestrowaniu firmy zdecydujesz się być czynnym VATowcem (czyli będziesz rozliczał VAT) wówczas, żeby być w porządku w stosunku do Urzędu Skarbowego powinieneś rozliczyć inwestycję netto. Chodzi o to, żebyś nie osiągnął podwójnej korzyści, z jednej strony finansując całość z premii, a z drugiej odciągając dodatkowo od inwestycji jeszcze VAT.”
Proszę o wyjaśnienie odnośnie podwójnej korzyści. Patrząc na obecne interpretację przepisów prawa istnieje możliwość odliczenia i ubiegania się o zwrot podatku bez negatywnych konsekwencji.
Dziękuję!
#6 Cześć
Czy mogę zatrudnić jednego pracownika na 4 lata ?
Czy to jest to samo co 2 etaty przez 2 lata?
Czy z 30% premii mogę pokryć koszt bieżący- rata leasingu dla firmy. Samochód używany byłby w leasing
witam
Większą część gruntów rolnych mam na wsi. Mieszkam w mieście i jestem też zameldowany w mieście powyżej 5 tyś mieszkańców. Czy jest możliwość pozyskać dotacje ? Czy muszę być zameldowany na wsi i mieszkać tam?
Witam, mam pytanie odnośnie przekształcenia, otóż skorzystałam z pomocy na zakup maszyn i urządzeń. Działalność stacjonarna. Czy w takiej sytuacji wymagana jest dokumentacji odnosnie przekształcenia budynku. I na jakim etapie?, Gdyż złożony został wniosek o I ratę i nikt o to nie prosił. Z góry dziękuję
W pierwszej kolejności musisz ustalić czy musisz robić zmianę sposobu użytkowania budynku. Mówiąc inaczej, czy są jakiekolwiek przepisy, które Cię do tego zmuszają. Jeżeli takich przepisów nie ma.. to i ARiMR jak zapyta to odpowiesz, że Ciebie to nie dotyczy..
Jeżeli taki obowiązek Ciebie dotyczy to możesz liczyć się z tym, że urzędnik sobie o tym przypomni i poprosi o dokument.. W przepisach odnośnie programu masz zapis, że musisz spełniać wszystkie wymagania jakie nakłada na Ciebie prawo..
To, że urzędnik nie poprosił dokumentu na etapie wniosku o płatność I raty nie będzie argumentem..
Witam
Czy do zakupu maszyn z dofinasowania będę musiał zapłacić dodatkowo vat?
Jarek,
To zależy jak zaplanujesz firmę w biznes planie.
Jeżeli zaplanujesz ją według cen netto, to robisz inwestycję po czym kwotę netto rozliczasz w ramach premii, a VAT zwraca Ci Urząd Skarbowy. Jeżeli zaplanujesz inwestycję brutto to wówczas całość rozliczasz w premii – oczywiście w tej opcji nie zostajesz czynnym VATowcem..
Witam,
Czy mogę złożyć wniosek o wypłatę II raty tuż po otrzymaniu I raty czy muszę odczekać 24 miesiące?
Czy po otrzymaniu I raty od razu muszę kupić środki trwałe(w tym przypadku minikoparkę) czy mogę do tego dołożyć połowę kwoty II raty i dopiero wtedy zakupić sprzęt?
Dziękuję i pozdrawiam
Nie musisz czekać.
Możesz rozliczać się od razu po wypłacie I raty..
Witam
Jak zakupię za pieniądze z dotacji np. koparkę to czy zapłacę jeszcze dodatkowo vat 23%? Zakładając firmę na ryczałt.
Pozdrawiam
Kwotę z dotacji rozliczam netto. Po otworzeniu działalności będę podatnikiem VAT. Co w przypadku, gdy przy realizacji biznesplanu (budowa budynku) jeden z podwykonawców nie jest płatnikiem VAT ? Czy wystawiona przez niego faktura bez VAT będzie traktowana jako kwota netto przy rozliczeniu biznesplanu ?
Tak. Jeżeli w opisanej sytuacji faktura nie ma w sobie podatku VAT w całości idzie do rozliczenia.
Witam! Chciałabym zmienić zakup sprzętu do funkcjonowania firmy. Ponieważ znalazłam lepsze i w podobnej cenie. Co muszę złożyć aby żeby dokonać takiej zmiany. Pozdrawiam
Trzeba wystąpić z wnioskiem o zmianę założeń biznes planu.. Do wniosku załączamy zmieniony biznes plan + ofertę lub inną podstawę wyceny na nową maszynę..
Po akceptacji wniosku, czy mogę rozpocząć wcześniej wykonywanie działalności, czy musi być co do dnia tak jak w biznesplanie ?
Można rozpocząć wcześniej..
Witam,
proszę o odpowiedź odnośnie pytania 14. Gdzie jest zapis, że firma w następnych pięciu latach po otrzymaniu pierwszej płatności musi przynosić zysk ? Jeśli by nie przynosiła jakie są konsekwencje ?
Drugie pytanie. Po otrzymaniu decyzji o otrzymaniu dofinansowania w ciągu 90 dni należy rozpocząć realizację biznesplanu. Co należy przez to rozumieć ? Jeśli dofinansowanie jest w 100% na postawienie budynku, to czy podpisanie umowy z wykonawcą jest wystarczające ?
Zacznę od drugiego pytania – umowa na wykonanie jest jakiś robót budowlanych jest jak najbardziej dokumentem potwierdzającym rozpoczęcie realizacji biznes planu.. Jeżeli chodzi o zysk to jest to założenie niezbędne do tego, żeby biznes plan został zaakceptowany.. Jeżeli chodzi o zobowiązania odsyłam do artykułu –> https://bizneszamiastem.pl/zobowiazania-i-sankcje-w-programie-premia-na-rozpoczecie-dzialalnosci-pozarolniczej/
Witam
Mój mąż dostał Premię dla Mlodych Rolników z PROW 2007-2013. Czy mogłabym starać się o dofinansowanie? I czy warunkiwm jest likwidacja gospodarstwa męża? Czy on dalej może prowadzić swoje gospodarstwo?
Tak – Młody rolnik z lat 2007-2013 nie stanowi blokady.. Blokadę stanowi młody rolnik z lat 2014-2020.. Oczywiście gospodarstwo może funkcjonować normalnie..
Witam
Mogę rozliczyć premię jako netto ?
Jak później rozliczyć biznesplan który mam rozpisany na 150 tys brutto
Trzeba wystąpić o zmianę biznes planu.
Mam pytanie co do odpowiedzi #18. Czy nadal taki obowiązek istnieje? Pytałem o to w Ośrodku Doradztwa Rolniczego i w oddziale regionalnym ARiMR i nigdzie nie powiedziano mi, że oprócz składki zdrowotnej przy jednoczesnej pracy na etat muszę opłacać jakieś dodatkowe składki.
Tak było w poprzednich naborach.. Wiem to z praktyki.. Obecnie mamy interpretacje, z której wynika, że nie ma znaczenia kto płaci ZUS.. najważniejsze, że być ubezpieczonym z tytułu wykonywania DG.
Panie Robercie, a czy pomógłby Pan namierzyć tego rodzaju interpretację? Sprawa dotyczy dwóch różnych osób, które poza działalnością gosp.z premii, pracują na etacie, a więc z działalności zgłoszone tylko do zdrowotnego. Nabory z roku 2019 i 2021. Nie mogę uzyskać nigdzie informacji, czy przy wniosku o II płatność muszą zgłosić się do ub.społecznych również z firmy (opłacać jakby 2 społeczne)
Interpretacja nie jest potrzebna.
Wszystko co trzeba jest w rozporządzeniu. Jest tam zapis, że trzeba podlegać ubezpieczeniu społecznemu.. a więc samo podleganie spełnia warunek.. To kto płaci składki nie jest już określone..
Witam. Czy można w ramach premii otworzyć sklep w mieście ( w moim przypadku ok 13 tyś mieszkańców), czy mogę firmę zarejestrować na wsi gdzie jestem zameldowana i mieszkam a lokal do jej działalności wynajmować w mieście?
Lokalizacja przedsięwzięcia (inwestycji) musi się znajdować w miejscowości do 5 tys. mieszkańców.
witam,
chciałem się zapytać czy będąc zameldowanym w miejscowości do 5tys. a większość gruntów mając w miejscowości pow.10tys można się ubiegać o założenie firmy; pielęgnacja terenów zieleni(zakup ciągnika i maszyn do tego potrzebnych).
Pozdrawiam
Hej Krzysiek,
W takiej sytuacji raczej nie.
Ale jest na to prosty sposób – wydzierżaw na 2020 rok grunty, które masz w miejscowości powyżej 5 tys mieszkańców i niech ktoś inny złoży na nie dopłaty.. Sobie zostaw tylko te grunty, które są w miejscowości do 5 tys. mieszkańców..
Pozdrawiam
Witam .
Zakładam możliwość rozpoczęcia realizacji biznes planu przed otrzymaniem decyzji , kupna środków trwałych przed złożeniu wniosku o płatność, z oszczędności lub przychodu firmy .
Normalnie taki wydatek powinienem uznać za koszt w firmie , jak księgować taki wydatek przed otrzymaniem remi co zrobić po otrzymaniu premia ?
Pozdrawiam.
Hej Kamil,
To temat trochę za obszerny na komentarz.. Nie znam Twojej sytuacji i tego jak to jest zapisane w biznes planie.
Tak ogólnie to zasada jest taka, że to co finansujemy z dotacji nie możemy wpuszczać w koszty — unikamy zasady podwójnej korzyści (raz finansujemy z premii, a dodatkowo odliczamy od podatku)
Zapraszam na konsultacje
Pozdrawiam
Witam .
Zakładam możliwość rozpoczęcia realizacji biznes planu przed otrzymaniem decyzji , kupna środków trwałych przed złożeniu wniosku o płatność, z oszczędności lub przychodu firmy .
Normalnie taki wydatek powinienem uznać za koszt w firmie , jak księgować taki wydatek przed otrzymaniem remi co zrobić po otrzymaniu premia ?
Pozdrawiam.
Jestem ubezpieczona w KRUS na podstawie umowy dzierżawy gruntów od moich rodziców ( jest to ubezpieczenie dobrowolne czyli poniżej 1 ha przeliczeniowego). Rodzice sa obecnie ubezpieczeni w ZUS. Otrzymuję opłaty obszarowe na siebie. Pozostaje w tym samym gospodarstwie wraz z rodzicami, mam ukończony 26 r.z. Czy w takim wypadku spełniam warunek do ubiegania się o premie na założenie działalności pozarolniczej ? W rozporządzeniu z 2016 r jest zapis “ubezpieczony w KRUS z mocy ustawy” ? Czy aby spełniać warunek ” ubezpieczony z z mocy ustawy” musze dzierżawić więcej niż 1 ha przeliczeniowy ? Proszę o wskazówki. Pozdrawiam.
Hej Agnieszka,
W rozporządzeniu jest zapis, że trzeba podlegać ubezpieczeniu w pełnym zakresie.. Zapis, że powinno to być ubezpieczenie z mocy ustawy być może był obecny w pierwotnej wersji..
Według mnie możesz skorzystać — pod warunkiem, że spełniasz pozostałe warunki..
Pozdrawiam
Robert S
Witam Panie Robercie.
Zakładając, że dostanę pozytywną decyzję pod koniec kwietnia, a przelew pierwszej raty nastąpi dopiero pod koniec 3 miesiąca od złożenia wniosku o płatność, czy mogę zakupić potrzebne maszyny już wcześniej ze środków własnych (mam namyśli kredyt) ? Czy bez problemu będę mógł to rozliczyć z premii?
Chodzi mi o jak najszybsze rozpoczęcie działalności, a zakup potrzebnych maszyn wiąże się niejednokrotnie z długim czasie oczekiwania od zamówienia, zapłaceniem zaliczki itp. i tym samym na późniejsze rozpoczęcie efektywnego działania firmy.
Hej Klaudiusz,
Teoretycznie koszty możemy ponosić już na drugi dzień po złożeniu wniosku.. W praktyce warto poczekać do decyzji o przyznaniu pomocy – czasami zdarza się, że pewne koszty są kwestionowane z uwagi na ich wysokość lub zasadność.. Decyzja o przyznaniu pomocy jednocześnie zatwierdza biznes plan i to co w nim zapisane.. Do wypłaty nie musisz czekać..
Pozdrawiam
Robert S
Dzień dobry, otrzymałem już pozytywną decyzję, będę zaraz składał wniosek o wypłatę pierwszej raty, jednak chciałbym zapytać o to czy muszę kupować dokładnie te produkty, które wpisałem w biznesplanie . Cały proces trochę trwał w w międzyczasie ofert hurtowni się pozmieniały, uzupełniły. Czy np jeżeli pojawił się nowszy model sprzętu, w cenie podobnej lub nieco wyższej, o nieco innych parametrach, ale nadal spełniający rolę jaką ma pełnić wg biznes planu, to czy mogę go po prostu kupić czy jestem zobowiązany do wypełniania aneksów lub pytania o zgodę przy każdej zmianie?
Dla przykładu: zakładałem zakup kontenera morskiego o powierzchni ok 30m2, teraz dostałem ofertę na kontener magazynowy bardziej ustawny,praktyczniejszy o powierzchni ok 24m2, (dzięki ustawności wystarczający ), czy mogę go zakupić czy muszę składać wnioski?
Pozdrawiam,
Adam
Zakres rzeczowy wymaga zmiany. Jeżeli to zmiana modelu to myślę, że możesz to zmienić (bez stresu) przed wnioskiem o wypłatę II raty..
Witam
Świetna stronka.
czy mogę zatrudnić jako pracownika brata lub teścia(mieszkają i są zameldowani w inmych miejscowościach)
Hej Darek,
Jeżeli to inny adres to nie widzę problemu..
Czy mogę postawić domki na wynajem na gruncie dzierżawionym? Czy zarejestrować się do KRUS można z datą wstecz opłacając zaległe składki? Udziałów w sp z oo można mieć nawet 100%?
Hej Robert,
Na ten moment nie ma przepisu, który by ograniczał możliwość realizacji inwestycji budowlanych na gruncie, który nie stanowi naszej własności.. Oczywiście musimy posiadać tytuł prawny (umowa dzierżawy, umowa użyczenia) i zgodę właściciela na realizację inwestycji..
Jeżeli chodzi o ubezpieczenie w KRUS to jest taka możliwość, pod warunkiem, że udowodnisz, że pracowałeś w gospodarstwie i w tym czasie nie podlegałeś ubezpieczeniu ZUS, które ma pierwszeństwo..
Jeżeli chodzi o udziały w Sp.zo.o. – ma nastąpić tu zmiana – pisałem o tym w ostatnim artykule..
Pozdrawiam
Witam mam pytanie odnośnie Posiadanych środków pieniężnych? Powinienem posiadać środki na 20% plus Vat od całości i czy to trzeba jakoś udokumentować czy nie?
Hej Artur,
Wypełniając biznes plan oświadczasz, że posiadasz środki na sfinansowanie całej inwestycji – jednak nie musisz tego dokumentować..
Witam.
Chciałbym założyć działalność zajmująca się wynajmem i dzierżawa sprzętu budowlanego i ogrodniczego ale nie wiem czy dostanę punkty za wykształcenie a nie chcę nikogo zatrudniać. ?Mam zawód sprzedawca -kasjer.
Wystarczające jest jakiekolwiek wykształcenie wyższe lub średnie. Jeżeli chodzi o wykształcenie zawodowe – to konieczne jest wykształcenie w kierunku tego czym firma będzie się zajmowała.
Witam. Pojęcie,”nowe środki trwałe”. Czy kupując maszynę w 2020 roku która ma rok produkcji2019 i nie była uzywana będzie ona wg.Arimr nowa? Pozdrawiam
Hej,
Jeżeli kupujesz maszynę, urządzenie dobrze jest jeżeli na fakturze sprzedawca dopisze sformułowanie “maszyna fabrycznie nowa”. Rok produkcji nie ma znaczenia.. Ważne jest jeszcze w przypadku środków transportu aby w dowodzie rejestracyjnym figurować jako pierwszy właściciel..
Dzień dobry Panie Robercie!
Chciałabym dopytać jak najlepiej sprawdzić czy dane przedsiębiorstwo ma charakter innowacyjny w konkretnej gminie.
Służy do tego narzędzie do oceny innowacyjności – znajdziesz je na stronie ARiMR..
Witam,
Czy w tym programie premię można przeznaczyć na zakup mieszkania lub lokalu w celu wynajmowania go? Jeśli tak, to musi być ono nowe?
Wymóg odnośnie zakupu nowych przedmiotów dotyczy maszyn i urządzeń. W przypadku mieszkania może ono pochodzić z rynku wtórnego.. Można to zrobić między innymi pod kod pkd związany z krótkotrwałym wynajmem.. Ale uwaga ! – tego typu przedsięwzięcie wymaga bardzo dobrego biznes planu – mieszkanie będzie inwestycją wrażliwą..
Witam
Mam pytanie co do punktacji. Cytuję: “jeżeli biznesplan przewiduje, uwzględniając osobę fizyczną ubiegającą się o pomoc, która podejmuje we własnym imieniu działalność pozarolniczą, utworzenie:
a) więcej niż 1 i mniej niż 2 miejsca pracy – przyznaje się 5 punktów”
Interesuje mnie czy dobrze rozumie, że 5 punktów dostanę za samozatrudnienie i muszę jeszcze dodatkowo zatrudnić kogoś na mniej niż pełny etat np. 3/4 lub 1/2.
Pytanie do 14 pkt. Wiadomą sprawą jest, że agencja wymaga prowadzenia firmy przez ten okres i utrzymania jej, ale nie zawsze jest tak, że biznesplan wypali na 100 procent. Interesuje się trochę tym tematem i popytałem w arimr i dostałem info, że ważne jest aby nie zamknąć działalności przez ten czas.
Firmę muszę prowadzić 3 lata od wypłaty 2 raty?
Chcę kupić sprzęt budowlany i ogrodniczy pod wynajem(bez operatora) ale mam zasadnicze wykształcenie a mianowicie kasjer-sprzedawca, czy dostanę punkty za kwalifikację? Wynajmując sprzęt sprzedaje w końcu usługę. W ten sposób ja to rozumie, jeżeli się mylę proszę mnie poprawić. Dziękuję.
Hej,
Żeby uzyskać 150 tys. wystarczy samozatrudnienie. Ale jeżeli chcesz dostać dodatkowe 5 pkt. niezbędne jest zatrudnienie dodatkowej osoby – może być na jakąś część etatu..
Panie Robercie Witam chciałem się zapytać czy w wieku 57lat mógłbym się starać o dofinansowanie z tytułu premii myślę że poza tym spełniam pozostałe warunki o dopłatę bezpośrednią złożyłem wniosek w tym roku chciałem podjąć samozatrudnienie w kierunku autolawety pomocy drogowej technicznej czy jest szansa na dofinansowanie w mojej sytuacji?
Hej,
Jeżeli chcesz sprawdzić czy spełniasz warunki odsyłam do tego filmu – https://www.youtube.com/watch?v=PNLOz8K_e14&t=10s
Czy zatrudniając dwie osoby, obie musza być zatrudnione na umowę o prace w PEŁNYM wymiarze godzin? Czy może to być pół etatu?
Czy o premie może starać się zarówno rolnik jak i domownik z jednego gospodarstwa? Czy tylko jedna osoba/jedno gospodarstwo?
Serdecznie Pozdrawiam
Musi być cały etat.. Wniosek jest na osobę a nie na gospodarstwo.. z jednego gospodarstwa może być kilka wniosków..
Jeszcze jedno pytanie: Czy możemy spodziewać się naboru z tego programu w przyszłym roku, czy raczej ten będzie ostatnim?
Nabór na 2020 rok jest planowany – pod warunkiem, że będą środki.. (zależy to od tego ile wniosków wpłynie w tegorocznym naborze)
Dziękuję
Nabór jest planowany na 2020 r. – pod warunkiem, że będą środki..
Moja żona wykorzystała premię z poprzedniego naboru w tym programie, otwierając firmę. Czy mogę skorzystać z premii i również otworzyć firmę jednak o innym profilu działalności, gdy prowadzę działalność rolniczą i korzystam z programu “modernizacja gospodarstw”? Czyli: czy mogę równocześnie prowadzić gospodarstwo i otworzyć firmę korzystając z premii, gdy moja żona też z niej skorzystała?
Tak – jeżeli spełniasz pozostałe warunki przyznania pomocy..
Witam.
Chciałbym założyć działalność zajmująca się wynajmem i dzierżawa sprzętu budowlanego i ogrodniczego ale nie wiem czy dostanę punkty za wykształcenie a nie chcę nikogo zatrudniać. ?Mam zawód sprzedawca -kasjer.
Dzień dobry,
Skorzystaliśmy z premi na PDG i aktualnie dokonujemy zakupu maszyn i narzędzi, lecz mamy w biznesplanie pozycje aktualnie niedostępne lub o dwukrotnie wyższej cenie. Czy możemy zmienić producenta/ model oczywiście przeznaczenie pozostanie takie samo.
Np. Czy mogę zamienić Agregat tynkarski firmy “x” na agregat tynkarski firmy “Y”?
Jeśli tak to czy musimy teraz poinformować kogoś o zmianach.?
Dziękuję.
Z taką zmianą na pewno nie będzie problemów.. ale trzeba to zrobić oficjalnie poprzez zmianę biznes planu..
Panie Robercie,
Odnośnie pkt 13 – czy można w takim razie kupić nowy apartament nad morzem, w miejscowości poniżej 5tys mieszkańców, w celu wynajmu krótkoterminowego? Rozumiem, że ważne jest aby budynek został zaklasyfikowany do działu 12 PKOB ,,Budynki niemieszkalne” ? Jeśli oddam go umownie w dzierżawę operatorowi tam działającemu, to mój kod PKD będzie 55.20, tak?
Witam,
Według mnie musiało by to być zrobione tak, że operator obsługiwał by nieruchomość (sprzątanie, obsługa klientów, marketing) – usługi, ale to Pani była by wystawcą faktur za wynajem krótkoterminowy. W innym przypadku to będzie inny kod PKD..
Pozdrawiam